Tråd för klimatdebatt

Finns det verkligen ingenting vi i Sverige kan göra för att kunna påverka klimatförändringarna? Har vi rent av gjort vårt redan och är det dags för andra länder att kavla upp ärmarna och börja göra?
 
Finns det verkligen ingenting vi i Sverige kan göra för att kunna påverka klimatförändringarna? Har vi rent av gjort vårt redan och är det dags för andra länder att kavla upp ärmarna och börja göra?

Jo, vårt största klimatbidrag till omvärlden är att fortsätta sälja klimatsmart el till EU.
Viktigt att dom nya reaktorerna kommer på plats.
Ingen annan enskild sak i vi gör i nuläget bortsett från att de till att inte hugga ner för mycket av våra skogar spelar lika stor roll som elen vi säljer.

Som nummer två kan vi börja fundera över vår överkonsumtion.
 
Hade vi inte överkonsumerat el, så hade vi inte behövt smutsig kärnkraft. Mitt förslag är istället att hålla i elen och pytsa ut en maxkvantitet per månad till var och en. Finns ingen vettig anledning att kranarna ska stå öppna dygnet runt. Tänker samma om vattnet. Det är ett jäkla slösande. Inför motbok för både vatten och el. Industrin får lösa sina energi och vattenbehov själva

Och tycker egentligen inte att det är statens roll att förse medborgarna med detta. Borde ligga mer på kommunerna eller regionerna. Bättre att tänka småskaligt än att bränna ut halva Sverige när det smäller.
 
Sverige har væl ændå minst klimatavtryck på jorden.
Som flera sæger sluta køp från Kina som brænner enorma mængder kol.
Varfør har flyget ingen skatt på brænsle och hur ær det med de 1000-tals lastbilarna som fraktar øver hela Sverige. ?
 

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Hade vi inte överkonsumerat el, så hade vi inte behövt smutsig kärnkraft. Mitt förslag är istället att hålla i elen och pytsa ut en maxkvantitet per månad till var och en. Finns ingen vettig anledning att kranarna ska stå öppna dygnet runt. Tänker samma om vattnet. Det är ett jäkla slösande. Inför motbok för både vatten och el. Industrin får lösa sina energi och vattenbehov själva

Och tycker egentligen inte att det är statens roll att förse medborgarna med detta. Borde ligga mer på kommunerna eller regionerna. Bättre att tänka småskaligt än att bränna ut halva Sverige när det smäller.
Ransonering…tror bortkoppling av elområden kan bli verklighet om inte SVK fixar upphandlingen med Karlshamn.


Elransonering vill ingen ha.

Denna anläggning hör till det som kallas för effektreserv.

Jag arbetar med en annan anläggning som också kommer att tillhöra effektreserven. Ganska kul att vara mitt i smeten kring el- och energifrågor.
 
Hur kan Sverige ha så lågt klimatavtryck om tusentals lastbilar åker genom hela Sverige?
Förmodligen för att andra länder gör än större klimatavtryck... Sedan beror väl också det beräknade klimatuttrycket på var dessa lastbilar nu råkar tanka. Tankas lastbilarna utomlands, så räknas väl klimatutsläppen till det land som de tankas i och inte till det land de sedan råkar köra i.
/Niklas
 
Senast ändrad:
Kolla in denna sida igen, https://ourworldindata.org/emissions-by-sector som visar statistik på koldioxid, metan och kvävgas.
1760673074746.png



Det går att välja vad man vill sortera på:

1760673272142.png



Jag tror att det kan vara bra för klimatdebatten, då det är inrapporterade uppgifter som ligger till grund för statistiken.
 
Eh nä, bara googla…
Viktiga fakta om transporter och miljö i Sverige
  • Största utsläppskällan:
    Inrikes transporter svarar för omkring en tredjedel av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser, varav vägtrafiken står för den övervägande majoriteten.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips