Tråd för klimatdebatt

Det som är trist med den Svenska debatten är att dom flesta inte förstår hur litet och obetydligt Sverige är. Dom föreslår åtgärder som att ändra mat på skolor & sjukhus & äldreboende, men det har ingen effekt alls. Det ända som händer är att dom som drabbas blir arga och besvikna till ingen nytta.

Jag tror mer på att sluta handla från Kina. Det är antagligen en av dom bästa klimatåtgärderna som kan göras, om EU och Usa kraftigt minskar importen därifrån. Med tanke på hur Kina's utsläppsstatistik ser ut. Vet inte om det är praktiskt möjligt.

Det som är trist med den Svenska debatten är att dom flesta inte förstår hur litet och obetydligt Sverige är. Dom föreslår åtgärder som att ändra mat på skolor & sjukhus & äldreboende, men det har ingen effekt alls. Det ända som händer är att dom som drabbas blir arga och besvikna till ingen nytta.

Jag tror mer på att sluta handla från Kina. Det är antagligen en av dom bästa klimatåtgärderna som kan göras, om EU och Usa kraftigt minskar importen därifrån. Med tanke på hur Kina's utsläppsstatistik ser ut. Vet inte om det är praktiskt möjligt.
Det som är trist med den Svenska debatten är att somliga inte förstår att att bidrag multipliceras trots att Sverige är litet men inte obetydligt . Dom föreslår att inte göra åtgärder som att ändra mat på skolor & sjukhus & äldreboende, trots att totalen ger effekt. Det som händer är att dom skulle drabbas inte blir arga och besvikna, utan gör nytta.

Jag tror också på att sluta handla från Kina. Det är antagligen en av dom bästa klimatåtgärderna som kan göras, om EU och Usa kraftigt minskar importen därifrån. Med tanke på hur Kina's utsläppsstatistik ser ut. Vet inte om det är praktiskt möjligt.

/Patrik

Effekten måste var mätbar också, och inte bara stanna vid idéer kring det. Om ni kan bevisa att det svenska arbetet med klimatet ger andra siffror på totalen för världen så är det rätt - inte annars. Led det i bevis om det ska vara vetenskap.

Sen kan det kännas som en lokal effekt om man förbjuder svensk biltrafik tex, men tror inte ens det exemplet har nån större effekt på världens total.

Om ni kan bevisa att det svenska arbetet med klimatet ger andra siffror på totalen för världen så är det rätt - inte annars.
Det är en politisk fråga. Rent matematiskt så är ett ton lägre utsläpp ett ton lägre utsläpp, inte konstigare än så. Men vi kommer hela tiden tillbaks till frågan om individen eller det enskilda landet gentemot kollektivet/världen.

Jag tycker personligen att man inte ska klä sig i säck och aska för att man kör bil, men det innebär inte att det är en moraliskt hedervärd inställning att rycka på axlarna och skita i allt.

Som många redan påpekat, EU är vårt bästa verktyg att påverka globalt, och EU:s handel med utsläppsrätter har visat sig vara ett effektivt system som faktiskt leder till lägre utsläpp.

Det är intressant att dessa trådar ofta mest blir inriktade på hur det ska gå att tvinga andra att göra som man själv vill.

Om nu det är så viktigt och effektivt med att Sverige agerar föregångsland -- har ni som tycker det inte funderat på agera som personliga föredömen?

Det borde vara lika effektivt. Se till att dra ner era utsläpp, och låt "andra" inspireras av det. Om ni tycker att det fungerar på landsnivå, bör det väl fungera på individnivå?

Jag försöker leva som jag lär. Jag flyger väldigt mycket mindre numera, konsumerar mindre och kör omkring i en elbil. Den mat jag äter är i mitt tycke synnerligen klimatsmart, även om den har en hel del animaliska proteiner i sig. Om allt detta spelar någon roll kan diskuteras.

Det är en politisk fråga. Rent matematiskt så är ett ton lägre utsläpp ett ton lägre utsläpp, inte konstigare än så. Men vi kommer hela tiden tillbaks till frågan om individen eller det enskilda landet gentemot kollektivet/världen.

Jag tycker personligen att man inte ska klä sig i säck och aska för att man kör bil, men det innebär inte att det är en moraliskt hedervärd inställning att rycka på axlarna och skita i allt.

Som många redan påpekat, EU är vårt bästa verktyg att påverka globalt, och EU:s handel med utsläppsrätter har visat sig vara ett effektivt system som faktiskt leder till lägre utsläpp.
En politisk fråga utan tanken att det ska leda till annat resultat var en meningslös fråga från första början.

Ett ton skit minus ett ton skit är bara noll ton skit rent matematiskt, men inte nödvändigtvis i verkligheten - för det måste man kontrollmäta för att veta om det stämmer.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Väldigt skönt med lite klimatuppvärmning. Nu är det mitten på oktober, och nästan 15C i Mellansverige. Nice !
Om du gillar 15 grader utomhus varför bor du då på ett ställe, som cirka halva året inte uppfyller detta?
Vore det inte bättre att flytta några länder söderut så får du detta uppfyllt.
Så kan vi andra som gillar snö, kyla och is bo kvar i Sverige och ha gläjde av det.

/Patrik

Om du gillar 15 grader utomhus varför bor du då på ett ställe, som cirka halva året inte uppfyller detta?
Vore det inte bättre att flytta några länder söderut så får du detta uppfyllt.
Så kan vi andra som gillar snö, kyla och is bo kvar i Sverige och ha gläjde av det.

/Patrik
Om du nu gillar is och snö, så varför flyttar du inte till Grönland ? Så att vi andra kan få glädjas åt lite varmare väder.

Ditt inlägg är dessutom personangrepp, så sluta gärna med sånt.

Senast ändrad:
Livet är föränderligt, bara att acceptera tycker jag. Det som gällde förut gäller inte idag och är inget att deppa ihop över. På 70-talet minns jag det som att man hade 3 dm snö hela vinter, nu får man va glad om det kommer 3 cm nån vecka här nere i sörmland, men det är vad det är och inget vi kan göra nåt åt. Det hjälper föga att börja göra saker för klimatet nu för att få tillbaka vintrarna som man minns som barn. Det är för övermäktigt för den lilla människan att kunna förändra. Enklare att göra som Fredrik Schiller - köpa en snökanon och ställa på tomten för att ordna en vit jul till barnen.

Jag tycker också det är rätt skönt med 14 grader idag, speciellt om solen skiner. Känns dock inte som att det har med nån klimatkatastrof att göra. För katastrofkänsla vill jag nog ha 40 grader i oktober.

Det är intressant att dessa trådar ofta mest blir inriktade på hur det ska gå att tvinga andra att göra som man själv vill.

Om nu det är så viktigt och effektivt med att Sverige agerar föregångsland -- har ni som tycker det inte funderat på agera som personliga föredömen?

Det borde vara lika effektivt. Se till att dra ner era utsläpp, och låt "andra" inspireras av det. Om ni tycker att det fungerar på landsnivå, bör det väl fungera på individnivå?

Jag försöker leva som jag lär. Jag flyger väldigt mycket mindre numera, konsumerar mindre och kör omkring i en elbil. Den mat jag äter är i mitt tycke synnerligen klimatsmart, även om den har en hel del animaliska proteiner i sig. Om allt detta spelar någon roll kan diskuteras.
För egen del tycker jag att jag gör en hel del för att minska mitt klimatavtryck, men likväl är det så att mitt klimatavtryck är mycket större än vad det som någon i ett mycket fattigt land har. Jag tycker dock ändå att västvärlden har ett stort ansvar eftersom majoriteten av de ökade CO2-utläppen har kommit pga just dessa länder. Trots att jordens fattigaste människor har bidragit minst till AGW, är det just dessa människor som drabbas hårdast. En enorm orättvisa.

Klimatförändringar är sakta på gång, och det finns inget vi i Sverige kan göra för att ändra på detta. Som tur är så kanske det blir bättre här, inte sämre som i många andra länder. Så det är bara att gilla läget, men tyvärr finns ju många alarmister som sprider sin deppiga stämning - man ska inte ta åt sig för mkt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips