Tråd för klimatdebatt

Apropå stigande havsnivåer, så kan det ju påpekas att stora barriärrevet var torrt land för ca 9000 år sedan...

Sedan finns ju problemet att många storstäder sakta sjunker p.g.a. tyngden från skyskrapor m.m. + lägre grundvattenyta (som annars skulle hjälpa till att bära upp tyngden). Bangkok är väl en av de värre exemplen på detta. Men dessa kustnära städer blir ju förstås extra känsliga för stigande havsnivåer, fast huvudproblemet snarare är en olämplig placerad bebyggelse.
/Niklas

Ska man ha en klimatdebatt är det viktigt att prata om vad som händer nu, och inte om att vi haft istider förut eller annat för länge sedan. Det är intressant och bra att känna till hur det har varit, men det som händer nu går fort. Vi vet hur det ser ut nu, men inte hur det ser ut i morgon. Vi kan gissa utifrån historiska data och gör vad vi kan för att förstå.
Det finns mycket fakta om "dåtiden"...och ingenting om framtiden. Däremot finns teorier och allt eftersom tiden går får vi ett nytt "nuläge" där det som hände igår blir en pusselbit som kan hjälpa oss att förstå vart vi är på väg.
Ovan är inget nytt, utan bara att acceptera...inget konstigt med det egentligen.

Ska jag ge ett exempel på en förändring som sker kan jag ta exempelvis hur metanhalten förändras i atmosfären. Länken har jag inte kollat upp, men det är en länk. https://sv.wikipedia.org/wiki/Metan...heric_Concentrations_of_Methane_Over_Time.png
1760125598683.png

Mer om metan i atmosfären:
1760125826213.png

Länk till ovan bild, https://sv.wikipedia.org/wiki/Metan_i_jordens_atmosfär#/media/Fil:Mlo_ch4_ts_obs_03437.png

Jag ska inte bli långrandig kring detta med metan, utan säger att halten av metan ökar i atmosfären.

Mer om metan finns att läsa på denna sida, https://www.smhi.se/kunskapsbanken/klimat/kortlivade-klimatpaverkande-amnen/metan

Med denna lilla inledning undrar jag om hur ni ser på detta med att halten av metan i atmosfären stiger.

Med den bakgrunden är det ju fullständigt galet med s.k. återvätning, efter som det kraftigt ökar metanavgången till atmosfären. Å metan är ju en betydligt potentare klimatgas än koldioxid.

En än mer potentare klimatgas lär ju vara lustgas, som även den ökar i atmosfären genom s.k. återvätning.
/Niklas

Med den bakgrunden är det ju fullständigt galet med s.k. återvätning, efter som det kraftigt ökar metanavgången till atmosfären. Å metan är ju en betydligt potentare klimatgas än koldioxid.

En än mer potentare klimatgas lär ju vara lustgas, som även den ökar i atmosfären genom s.k. återvätning.
/Niklas
Klart intressant information via länken.

När det blir varmare och inlandsisar smälter vore det konstigt om inte havsnivån stiger. Var skulle annars smältvattnet ta vägen? När det tidigare i jordens historia varit varmare har havsytan legat högre än idag och tvärtom när det varit kallare.

Jag vill tillägga att jag är förvånad över att Gamla_Sverige denna gång verkar sätta så stor tilltro till SR, som hen tidigare benämnt "systemmedia" ( ett ord som används inom den högerextrema subkulturen ).

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips