Torrt o tält?

Re: Re: Re: Räcker det?

granbom; sa:
joru; sa:
raven; sa:
Det känns naturligt att man bör stänga tältet innan det blir mycket fukt i luften, kanske är det fel. Skall det vara öppet när man sover i det också? Räcker det inte med lite öppnat i ovankant av väggarna/dörrarna?

Särskilt när du sover, annars vädras inte fukten som du avger ut.

J

Fast om det är kallt får man nog stänga lite... förlorar liksom vissa av fördelarna mot att sova utomhus annars... :)

/M

Njaee, sovsäcken och liggunderlaget skyddar bäst mot kyla, tältet skyddar bäst mot nederbörd och vind :).

J

Re: Re: Re: Re: Räcker det?

joru; sa:
...
Njaee, sovsäcken och liggunderlaget skyddar bäst mot kyla, tältet skyddar bäst mot nederbörd och vind :).

J

En till som tycker jag har fel... tyvärr är jag en envis jäkel som måste försvara min ståndpunkt:
- Visst, tältets huvuduppgift är att skydda mot regn och vind, MEN det blir varmare i ett stängt tält än i ett öppet. M.a.o. Om det blir kondens => ordna korsdrag, Om du fryser => stäng tältet.
Eftersom vi alla har olika sovsäckar, liggunderlag och önskad sovtemp är det upp till var och en att avgöra vilket som är värst.

/M

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.