Torrt o tält?

Re: Re: Re: Räcker det?

granbom; sa:
joru; sa:
raven; sa:
Det känns naturligt att man bör stänga tältet innan det blir mycket fukt i luften, kanske är det fel. Skall det vara öppet när man sover i det också? Räcker det inte med lite öppnat i ovankant av väggarna/dörrarna?

Särskilt när du sover, annars vädras inte fukten som du avger ut.

J

Fast om det är kallt får man nog stänga lite... förlorar liksom vissa av fördelarna mot att sova utomhus annars... :)

/M

Njaee, sovsäcken och liggunderlaget skyddar bäst mot kyla, tältet skyddar bäst mot nederbörd och vind :).

J

Re: Re: Re: Re: Räcker det?

joru; sa:
...
Njaee, sovsäcken och liggunderlaget skyddar bäst mot kyla, tältet skyddar bäst mot nederbörd och vind :).

J

En till som tycker jag har fel... tyvärr är jag en envis jäkel som måste försvara min ståndpunkt:
- Visst, tältets huvuduppgift är att skydda mot regn och vind, MEN det blir varmare i ett stängt tält än i ett öppet. M.a.o. Om det blir kondens => ordna korsdrag, Om du fryser => stäng tältet.
Eftersom vi alla har olika sovsäckar, liggunderlag och önskad sovtemp är det upp till var och en att avgöra vilket som är värst.

/M

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips