Torrdräkt

Hejsan.
Är det någon som har erfarenhet av Artistic aveto torrdräkt?. Har tänkt skaffa mig en torrdräkt för att kunna paddla lite i vinter och tidig vår. Tycker att Artistics dräkter ser fina ut och är inte svin dyra. Det är ju rätt stora skilllnader i priser på olika dräkter. Men det är kanske stor skillnad på dräkterna med?.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
Jag har sedan drygt 2 år tillbaka en Typhon Multisport.
Ca 3500 över nätet från GB. Det man får för den extra tusenlappen jmrt med hypercurve verkar va dubbelmidjan, som är helt suveränt om man planerar att rolla o busa mkt, annars är det väl inte så petigt. Min saknar kisslucka (tror inte det fanns när jag köpte min) men skulle utan att tveka välja den med luckan om jag köpte idag. Efter 2 års regelbundet användande kan jag nu varmt rekommendera den! Inga direkta tecken på slitage, sitter riktigt bra på mig och dubbelmidjan är kanon! Vid rollövningar och surfpaddling får de flesta som kör utan dubbelmidja ett litet inläckage av vatten, men för mig har det varit helt marginellt. Eventuell skillnad i andningsförmåga mot dyrare i goretex torde vara helt marginellt, eftersom flytväst, kapell och sittbrunn effektivt stoppar all andning alldeles oavsett. Textilfötterna var jag lite fundersam över när jag beställde dräkten, tänkte att det kunde bli knöligt i paddelskorna, men jag har faktiskt inte upplevt det så. Tvärtom är det lättare att reglera tjocklek på strumpor i textilsockorna jämfört med många latexsockor.

Det ser ut som den, ja jag har den grå.

Men vad menar du med dragkedja på framsidan? Både min och den du länkade till har dragkedja på ryggen från axel till axel? Vilket funkar alldeles utmärkt.

Senast ändrad:
Stirra dig inte blind på priset....

...Det är oerhört viktigt att den sitter bra.

Jag hade en Artistic dorrdräkt tidigare. Passformen var lite väl rymigt i volym för min del.

En annan sak var att passformen på Artistic gjorde att den kunde trycka obekvämt i skrevet när man sträckte ut överkroppen när man rollar eller gör höga stöd.

Men hade jag haft en kortare ryggrad och varit tjockare skulle den kanske passat mig bättre. Andingsförmågan var det inga dock inget fel på.

Nu har jag en Kokatat Meridian M som jag är helt supernöjd med. Den passar mig perfekt och jag har inte kunnat hitta några fel elller brister med modellen (förutom priset:) under de 4 år jag haft den.

Prova hur dräkten sitter innan du köper! Det är riktigt drygt att ha en torrdräckt som sitter obekvämt.

En grej som är bra att ha på en torrdräkt är hela sockor i andasmatrial. Det blir mycket bekvämare samt att dessa gör att du lättare får på och av dräkten.

/Johan
http://www.kajakpaddling.nu

Kokatat dräkterna är nog svindyra men servicen de har är helt "suvve" (vill nästan påstå att det är vattnets lundhags). Min kokatat dräkt läckte som ett såll efter ca två års användning. Reklamerade den och fick en ny (mot 15$ tillägg sydde de dessutom en svart:cool:) på stört.

Kokatat dräkterna är nog svindyra men servicen de har är helt "suvve" (vill nästan påstå att det är vattnets lundhags). Min kokatat dräkt läckte som ett såll efter ca två års användning. Reklamerade den och fick en ny (mot 15$ tillägg sydde de dessutom en svart:cool:) på stört.

Intressant att du betalade 15$ för att få en svart. Jag hade betalat minst det dubbla för att få en ljus, jag är så förbannat trött på alla dessa svarta kläder (och väldigt varma) kläder.

VARFÖR VILLE DU HA EN SVART?

thomas

VARFÖR VILLE DU HA EN SVART?

Enkla svaret är nog fåfänga...

All utrustning jag hade då var svart och röd och jag var så trött på röda dräkter....

Då det är varmt använder jag ofta knapster och dräkten får ligga i akterskottet. Skulle solen toklysa då dräkten är på så är det ju nära till kylvatten (även här är det bra med en roll...som i förra långtråden:cool:)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips