Torrdräkt, vilken?

Dragkedja på ryggen...hmmm nja..nej.

Hade en Helly Hansen torrdräkt med dragkedja på ryggen när jag gastade Tornado på 1980-talet. Inga problem att ta på och av själv när man hade en 4 dm lång snodd i dragkedjan.
Fungerade också bra med flytväst och hängsele trots tjockleken på dragkedjan.

Nu skulle jag nog hellre leta efter en torrdräkt med gylf än att fundera var dragkedjan sitter....
 
Hade en Helly Hansen torrdräkt med dragkedja på ryggen när jag gastade Tornado på 1980-talet. Inga problem att ta på och av själv när man hade en 4 dm lång snodd i dragkedjan.
Fungerade också bra med flytväst och hängsele trots tjockleken på dragkedjan.

Nu skulle jag nog hellre leta efter en torrdräkt med gylf än att fundera var dragkedjan sitter....

Det finns torrdräkter som har både gylf och dragkedja fram. Jag skulle hellre ha en bra torrdräkt, än trösta mig med en bra gylf. De flesta torrdräkter som jag sett med dragkedjan bak är neoprendräkter, och i valet skulle jag hellre ha en som andas.

--- Mats ---
 
Det finns torrdräkter som har både gylf och dragkedja fram. Jag skulle hellre ha en bra torrdräkt, än trösta mig med en bra gylf. De flesta torrdräkter som jag sett med dragkedjan bak är neoprendräkter, och i valet skulle jag hellre ha en som andas.

--- Mats ---

Min Helly Hansen från 1981 var Gore-Tex. Helly Hansen var ett av de första fabrikaten att använda det. Självklart har det hänt mycket även med Gore-Tex så jämfört med dagens 3-lagers var de dåliga på att andas. Men dålig??? Nej gylfen handlade inte om bra eller dålig utan om något som för mig är viktigare än var dragkedjan sitter...
 
Var inne på Kayak Event i dag och såg att dom fått in en torrdräkt från Reed. Är det någon som har någon erfarenhet av dessa. Andas dom och håller dom tätt i hals och vid handlederna? Priset var intressant 4999 kr.
 
Min Helly Hansen från 1981 var Gore-Tex. Helly Hansen var ett av de första fabrikaten att använda det. Självklart har det hänt mycket även med Gore-Tex så jämfört med dagens 3-lagers var de dåliga på att andas. Men dålig??? Nej gylfen handlade inte om bra eller dålig utan om något som för mig är viktigare än var dragkedjan sitter...

Jag trodde inte diskussionen handlade om en begagnad dräkt från 1981, så jag försökte inte på något sätt säga den var dålig då. Mer att diskutera vad som är möjligheten idag, med dräkter som har både gylf och dragkdja fram och andas, samt att de flesta jag sett med dragkedja bak (icke begagnade) har varit neopren, och att i det valet har jag hellre en som andas.

--- Mats ---
 
Nu skulle jag nog hellre leta efter en torrdräkt med gylf än att fundera var dragkedjan sitter....
Köper du en Ursuk AWS behövs ingen gylf, dragkedjan är så lång att den också funkar som gylf.

Nu efter lite hårt användande av torrisen i skärgården under några intensiva dygn och många timmar i den måste jag bara säga att det var en kanonbra dräkt, men så har jag också komponerat den själv och Ursuk tillverkat allt utom manschettringarna som är av egen konstruktion för torrhandskar om det fordras.

Handledstätningarna tex. är av silikon pga. att endast det bästa är gott nog, och så har jag tydligen latexallergi också för efter en tur i kajaken med latextätningar kliar handlederna som s*tan men inte efter flera dar instängda i silikontätningarna, som dessutom är så mjuka så dom inte känns men helt täta trots seniga handleder.
 
Var inne på Kayak Event i dag och såg att dom fått in en torrdräkt från Reed. Är det någon som har någon erfarenhet av dessa. Andas dom och håller dom tätt i hals och vid handlederna? Priset var intressant 4999 kr.

Har bara hört gott om Reed. Min nästa inköp kommer bli från dem. Bor du i Gbg har du kanske möljighet att prova deras grejer på Escape kajakcenter innan du beställer.
 
Angående Max B som LFN skriver om kan jag bara rekommendera dräkten. Dock har den inte latex varken i arm- eller halstätning, utan neopren. Tätt och långlivat. Har dykt efter tappade föremål ner till ca 6 m utan att en droppe vatten läckt in! Enda nackdelen är att den i standardutförande saknar pinklucka, men den gosiga fleecen runt kragen och det goa priset och inte minst snabba leveransen gör dräkten till en vinnare. Fick min efter tre dagar. Understället som följer med saknar även den lucka, men det är enkelt fixat med sax och lite kardborre. Nöjd!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
martallen Vilken torrdräkt håller längst? Paddling allmänt 4
Vilken typ av torrdräkt? Paddling allmänt 0
MrP Torrdräkt för kajakpaddling? Paddling allmänt 4
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
anholl Lång och smal torrdräkt dam, tips? Paddling allmänt 0
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Mats L Tips torrdräkt Paddling allmänt 5
Kajakistan Köper torrdräkt/tuiliq för vintern Paddling allmänt 5
Knall Val av torrdräkt Paddling allmänt 23
Kaffekopp Läckande torrdräkt Paddling allmänt 4
Peterspeed Palm Bora Torrdräkt Paddling allmänt 2
hejpådig UL Torrdräkt för Packrafting i fjällen? Paddling allmänt 7
friluftaren Torrdräkt hobieshop? Paddling allmänt 0
friluftaren Erfarenhet kring denna torrdräkt? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Torrdräkt Paddling allmänt 24
thureb Tips och tricks sköta och trivas med torrdräkt Paddling allmänt 8
McO Problem med våt-/torrdräktsstorlek Paddling allmänt 6
pelle.k Ursuit torrdräkt Paddling allmänt 5
Johan60 Var köpa Kokatat torrdräkt? Paddling allmänt 9
gale warning Erfarenhet av Palm Lofoten Torrdräkt? Paddling allmänt 7
khmd Torrt i torrdräkt? Paddling allmänt 12
Veon Nya muddar på torrdräkt Paddling allmänt 6
utesälen Passform torrdräkt Paddling allmänt 4
L.A. Torrdräkt, fluor och miljö Paddling allmänt 3
Trikåmannen Letar efter ny torrdräkt Paddling allmänt 79
manlan Torrdräkt - normalt slitage? Paddling allmänt 11
utesälen Vilka skor till torrdräkt Paddling allmänt 9
Lgm Byte av sockar på torrdräkt Paddling allmänt 1
friluftaren Underställ under torrdräkt? Paddling allmänt 46
avslutat_17_06_20 Reparation/byte av latexmuddar torrdräkt Paddling allmänt 6
Lgm Torrdräkt Paddling allmänt 14
Lgm Torrdräkt Paddling allmänt 7
arild rolla med torrdräkt Paddling allmänt 9
Anders V muddar på torrdräkt Paddling allmänt 18
manlan Hiko torrdräkt - erfarenheter? Paddling allmänt 12
Kal-P-Dal Hur fort simmar man i en torrdräkt? Paddling allmänt 60
tcj Modifiera torrdräkt Paddling allmänt 10
hs Torrdräkt och flytväst? Paddling allmänt 16
robertholmstrom Vattentemperatur och torrdräkt Paddling allmänt 21
avslutad160118 Kort och bred torrdräkt Paddling allmänt 11
Kustridaren Northgear torrdräkt Paddling allmänt 5
Kustridaren Gore-TEX torrdräkt - vart beställa? Paddling allmänt 2
pad PeakUK torrdräkt? Paddling allmänt 18
martallen En fråga om torrdräkt för damer Paddling allmänt 3
hannulan Luva/krage på torrdräkt Paddling allmänt 8
Mats Bengtsson Har min torrdräkt slutat andas Paddling allmänt 14
Niftigolebb byxor+jacka eller torrdräkt Paddling allmänt 25
Pyksten Torrdräkt Paddling allmänt 23
Nitsrek Våtdräkt vs torrdräkt? Paddling allmänt 33

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.