Torrdräkt - Trasig latexmudd ?

Skaffade min torrdräkt för något år sedan, och har använt den kanske max 10 gånger.

Upptäckte nyligen sprickor i latexmudden som sitter vid halsen. Se bilder -->
http://kajakforum.se/forum/stuff/kajakforum_bilder/defekt/

Någon som vet vad detta kan bero på ? och hur man bör återgärda det. Tips ?

Brukar behandla gummit med jämna mellanrum med 303 Protectant, samt skölja dräkten i duschen då och då, särskilt när jag varit i och "badat".

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Färghandlarna har talk, c:a 65:- / kilot.

Kan även beställas i 25-kilossäckar som är bra mycket billigare än kiloburkarna.

Det finns två sorter, grå och vit talk varav den vita är den man i dagligt tal benämner talk. Den grå gör man PlasticPadding av men den går givetvis också bra till manschettvård.

jag använder och har alltid använt barnpuder, till torrkedjan använder jag parafin.. det finns oljor o skit som bara skadar mer än det hjälper..

Har tittat på bilderna och det ser ut som överbelastningsskador och inte torrskador. Var mycket försiktig när du tar på dräkten och dra inte med fingertopparna utan försök lirka den på plats bit för bit med alla fingrar innanför latexmudden.

Skaffa gärna talk och använd efter att du tvättat med sötvatten och vanlig tvål. Talk går också att köpa babymodellen på apoteket. Då vet du att den inte irriterar huden.

Senaste numret av Sea Kayaker hade en lång artikel om hur man bytte ut trasiga latexmuddar/halsar mot nya. Artikelförfattaren bytte visserligen mot neopren, men det borde vara enklare att sätta dit nya muddar om man får tag i nya.

Kokatat säljer reparationskit och har en guide på följande adress: http://www.kokatat.com/customer_service_self.asp

Vet ju inte vad för modell du har dock, men även andra tillverkare borde ha liknande reparationskit tycker jag.

Vissa dykshopar gör väl också den typen av reparationer för oss som inte skulle våga oss på en sån reparation själv...

Jag har en uppfattning att det skiljer mycket mellan tillverkare hur känsliga muddarna är. Har haft två Palmtoppar och båda har en betydligt kraftigare latexkvalitet i muddarna är många andra tillverkare. Har också en Kokatat cag som jag är mycket nöjd med men i jämförelse med Palms muddar så är latexen mycket tunn. Har inte haft några problem än (bara en säsong på den i.o.f.s.) men det känns som man måste vara mycket försiktigare med muddarna på Kokataten än på Palmprylarna.

/Rickard

Det borde väl också bero på vad de är tänkta till för användning - dvs en torrdräkt borde ha kraftigare latex än en topp för snällare väder bruk?

lite mer info: Dräkten är en Kokatat Expedition, M
Inhandlad: 070916

Anledningen till att jag in skaffade "303 Protectant" tillsammans med dräkten, var ju just att jag vet att gummi kan torka och spricka.
303 Protectant är något som tillverkaren (Kokatat) själva rekommenderar...

Sprickorna som syns på bild är på utsidan av gummit, alltså inte genomgående.

Svårt att tro att den kan vara belastningsskador, brukar vara ganska rädd om prylarna.

Skadorna ser mystiska ut. Det ser ut som om det legat något vasst emot och klämt. Dykbutiker är som sagt ett bra tips om du vill byta. Jag bytte halsmudd när jag köpte en begagnad torrdräkt. Det gick snabbt och var inte jättedyrt. Därefter har jag inte använt talk eller något annat på muddarna och det ska bli intressant att se hur länge de håller. Ännu inga tecken på skador. Mina muddar är relativt stora och dräkten är lätt att ta på. Antar att skaderisken ökar ju mindre de är.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips