Torrdräkt och nackdrag?

olle11; sa:
Nä, trodde vi inte.
Men det är liksom ett tvång att betala extra för att få en huva som man alltid har nere... ;-)

Patric - smålänning!

Jamen, det är ju bara en kostnadsfråga! Kan ju inte ha alla pengarna på banken!! ;-)

Och inte "alltid" utan "för det mesta" nere. Har man den uppe en (1) gång på dräktens levnadstid så _kan_ det ju (för vissa) vara värt det?!

Erik
 
Alla är nöjda

olle11; sa:
- Alla som har huva är (självklart) nöjda. (De har ju betalat mer och mäste försvara detta?) ;-)
- De som inte har huva saknar (följdaktligen) inte huva och är OCKSÅ nöjda (men kanske snålare och måste försvara detta eventuella dumsnåla inköp?) ;-)

Det är väl bra att alla är nöjda! Både de dumsnåla och vi andra dumslösare ;-)

Både de som har och de som inte har huva gjorde ju ett val (medvetet eller omedvetet) vid sitt inköp. Där man kanske radade upp olika för/nackdelar med/utan huva. Det kan ju vara en anledning till att många är nöjda med det man har?

Och att många inte saknar huvan när man inte har nån är kanske inte så konstigt? De flesta som inte paddlat kajak saknar inte det heller... Medans många som gjort det saknar det ganska snabbt om de får vara utan ett tag.

När jag slitit ut min sparkdräkt kommer jag troligtvis (om jag inte hittar nåt som verkar bättre) köpa en likadan igen, med huva. Tror inte huvan kostar så himla möe extra, den är inte i vägen, väger inte så värst mycket extra och verkar inte krångla nämvärt.

Använder, som sagt, huvan sällan men när den används är den go och även "oanvänd" skyddar den min klena nacke mot drag. Men visst hade jag klarat mig utan om det vore ett tvång, men det är det ju inte.

Vissa dräkter har ju lösa huvor (t.ex. Artistic) fast då måste man hålla reda på den lösa huvan, känns enklare att ha den fastsatt.

På min nya paddeljacka som mest kommer användas sommartid har jag dock skippat huvan.
 
Hursomhelst; jag gör rätt! Och om jag mot förmodan ändrar mig så innebär det bara att jag förfarande gör rätt!

Så; länge leve "Utan huva!" (åtminstone tills jag köper en torrdräkt med huva...)

;-)
Patric
 
Visserligen verkar tråden kapsejsat, men jag vill också framhålla att mitt eget val var rätt...nämligen att Expedition med huva är att föredra. Använder jag inte huvan stoppar jag ner den mellan flytvästen och ryggen. Huvan är inte heller ivägen vid rollning förutom att man vid uppgång ur kajaken vid bryggan kan få en oväntat dusch vatten. Fast då är man ju i regel redan lite blöt så vad gör det?

Kan också verkligen rekommendera att köpa dräkten med påsydda gore-texsockor istället för att ha latexmuddar vid anklarna.

/Andreas
 
Jag har nog bestämt mig... eller?
Som jag har uppfattat det hela så är alltså inte huvan i vägen. Den erbjuder en halvgosig krage som man själv kan välja hur gosig den ska vara.
Jag tror det var patric som skrev att det hela handlade om man var en sån där "huv-kille" i grunden. Med den frågan ställd så blev ju mitt svar att jag ofta drar upp huvan på min jacka som jag använder när jag paddlar, åker skidor eller vandrar. Alltså skulle jag förmodligen sakna att inte ha en huva. Dessutom så får man ju som standard en ficka (eller är det två) på ärmarna med Expeditionen, vilket inte är standard på GMER. De fickorna har jag saknat på min nuvarande jacka och det skulle innebära en merkostnad att beställa dem till GMER dräkten. En lös huva till den skulle nog göra att priset blev högre på den dräkten så det är nog lika bra att köra med huva trots allt. I vilket fall så kommer jag få skaffa en våtdräkts-balaclava för kallvattenslek.

Det som dock roar mig mest är att alla paddlare har så gedigna uppfattningar om rätt och fel. Riktigt underhållande!!! Stort tack också för all input i frågan.
mvh/Samme
 
samme83; sa:
Det som dock roar mig mest är att alla paddlare har så gedigna uppfattningar om rätt och fel.
Har ju inte alltid bromsat när OT-lustan pockat på...

Paradoxen lyder kanske så här (som metafor):
I och med att det egentligen inte spelar någon egentlig roll (och för att man i många fall egentligen INTE KAN VETA vilket som är rätt&sant) om det är en skäggig god allsmäktig snubbe eller ungefär 200 blandade gudar som "drar upp solen på morgonen, och tar ner den på kvällen" så kan (måste?) man ju DÄRMED bygga en tvärsäker religion om frågan...

Ovisshet, relativitet och personliga saker som andras smak är ju himla jobbiga...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MrP Torrdräkt för kajakpaddling? Paddling allmänt 4
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
anholl Lång och smal torrdräkt dam, tips? Paddling allmänt 0
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Mats L Tips torrdräkt Paddling allmänt 5
Kajakistan Köper torrdräkt/tuiliq för vintern Paddling allmänt 5
Knall Val av torrdräkt Paddling allmänt 23
Kaffekopp Läckande torrdräkt Paddling allmänt 4
Peterspeed Palm Bora Torrdräkt Paddling allmänt 2
hejpådig UL Torrdräkt för Packrafting i fjällen? Paddling allmänt 7
friluftaren Torrdräkt hobieshop? Paddling allmänt 0
friluftaren Erfarenhet kring denna torrdräkt? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Torrdräkt Paddling allmänt 24
thureb Tips och tricks sköta och trivas med torrdräkt Paddling allmänt 8
McO Problem med våt-/torrdräktsstorlek Paddling allmänt 6
pelle.k Ursuit torrdräkt Paddling allmänt 5
Johan60 Var köpa Kokatat torrdräkt? Paddling allmänt 9
gale warning Erfarenhet av Palm Lofoten Torrdräkt? Paddling allmänt 7
martallen Vilken torrdräkt håller längst? Paddling allmänt 4
khmd Torrt i torrdräkt? Paddling allmänt 12
Veon Nya muddar på torrdräkt Paddling allmänt 6
utesälen Passform torrdräkt Paddling allmänt 4
L.A. Torrdräkt, fluor och miljö Paddling allmänt 3
Trikåmannen Letar efter ny torrdräkt Paddling allmänt 79
manlan Torrdräkt - normalt slitage? Paddling allmänt 11
utesälen Vilka skor till torrdräkt Paddling allmänt 9
Lgm Byte av sockar på torrdräkt Paddling allmänt 1
friluftaren Underställ under torrdräkt? Paddling allmänt 46
avslutat_17_06_20 Reparation/byte av latexmuddar torrdräkt Paddling allmänt 6
Lgm Torrdräkt Paddling allmänt 14
Lgm Torrdräkt Paddling allmänt 7
arild rolla med torrdräkt Paddling allmänt 9
Anders V muddar på torrdräkt Paddling allmänt 18
manlan Hiko torrdräkt - erfarenheter? Paddling allmänt 12
Kal-P-Dal Hur fort simmar man i en torrdräkt? Paddling allmänt 60
tcj Modifiera torrdräkt Paddling allmänt 10
hs Torrdräkt och flytväst? Paddling allmänt 16
robertholmstrom Vattentemperatur och torrdräkt Paddling allmänt 21
avslutad160118 Kort och bred torrdräkt Paddling allmänt 11
Kustridaren Northgear torrdräkt Paddling allmänt 5
Kustridaren Gore-TEX torrdräkt - vart beställa? Paddling allmänt 2
pad PeakUK torrdräkt? Paddling allmänt 18
martallen En fråga om torrdräkt för damer Paddling allmänt 3
hannulan Luva/krage på torrdräkt Paddling allmänt 8
Mats Bengtsson Har min torrdräkt slutat andas Paddling allmänt 14
Niftigolebb byxor+jacka eller torrdräkt Paddling allmänt 25
Pyksten Torrdräkt Paddling allmänt 23
Nitsrek Våtdräkt vs torrdräkt? Paddling allmänt 33
miljonmicke Reed torrdräkt-torr? Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.