Torrdräkt - normalt slitage?

Hej,

jag har en Kokatat Meridian torrdräkt i Gore-Tex som jag använt i ca 2,5 år och jag tycker mig ha använt den och skött den normalt. Har använt den så som väl är brukligt antar jag, med vanliga paddlingar på kalla årstiden, rollövningar och räddningsövningar där man klättrar omkring på kajaken.
Nu läcker dräkten någonstans kring den främre dragkedjan, blir alltid blöt på nederdelen av undertröja och nedåt till övre delen av låren.
Är detta normalt slitage för en premiumdräkt som denna och som är den dyraste dräkten på marknaden?
Jag skulle förstås vilja hävda garantireparation men är inte så säker på att Kokatat håller med.

/Måns

Troligen så är det så att du lyckats knäcka dragkedjan ganska lätt hänt om man inte är försiktig
den erfarenhet jag har av dykning med torrdräkt är att oftast så sker det inte när du väl har den på dig och utför aktiviteter för då ligger den ju slätt mot kroppen utan är väl oftast under transport
till exempel knölar ner den i en väska och lägger ngt "tungt" ovanpå.
hursom så är de ganska ömtåliga.
att bytta på en torrdräkt(dykning) ligger på 1500kr elr så har jag för mig borde va ngt liknande på din dräkt är ju samma grej egentligen

Henrik

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Det är inte själva dragkedjan, den ser helt intakt ut. Jag vet att det är under transport de kan stukas så jag har varit försiktig. Förmodligen nån söm i området eller lamineringen som släppt. Men är det normalt?

Nja kontakta först stället där du köpt dräkten. Annars så behövs det ett väldigt litet hål i dräkten för att det skall läcka in så man måste vara försiktigt.

Försök att läcksöka så du hittar var den läcker. Då vet du om du kan fixa det själv eller vad du ska säga till Kokatat. Deras dräkter är dyra men jag har hört att kundsupporten är bra.

Stoppa bollar i halsöppning och handledsmuddar, försök fylla den med luft, kanske med slang förbi någon boll eller nåt. Spraya med såpvatten eller tryck ner dräkten i ett badkar.

mvh thomas

En fråga som tyvärr är omöjlig att svara på innan du klurat ut vad läckan består i. Handlar det t.ex. om delaminering eller en tejp som släppt kommer du säkerligen få den fixad som ett garantiåtagande. Om det däremot är ett hål är det kanske mer tveksamt. Å andra sidan är ett hål, när det väl är lokaliserat superenkelt att fixa själv på några minuter. Utmaningen ligger snarast i att lokalisera läckan.

Min gamla Kokatat Expedition som efter fyra säsongers intensivt användande pensionerades i år är fortfarande utan läckor. Däremot blir det, tycker jag svårare och svårare att få DWR egenskaperna i impregneringen att "sitta kvar", vilken metod man än använder för att återimpregnera plagget. Något jag upplever som ett generellt problem med funktionskläder. Plagget är tätt men yttertyget blöts ner när man inte får tillbaka DWR egenskaper och därmed blir komforten lidande.

Kanske dumt förslag

Vore det inte enkelt att testa läckage med dräkten påtagen och en slang vid halsen samt en cykelpump för att fylla på dräkten med luft och sedan såpvatten vid det aktuella området.

Thure

Min förra Kokatat Expedition läckte som ett såll i grenen. Efter lite sökning visade det sig att den delaminerat nära sömmen vid dragkedjan. Skickade den till Kokatat och fick en ny på garanti.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips