Torrdräkt hel eller delad

Funderar på att kitta upp mig med torrdräkt för att förlänga paddelsäsongen ... Så grymt sugen på att flytta lite gränser ;-)
Det är lätt att gå helt vilse här på forumet bland alla val... Fått rekommendationen av två delat Palm Alutian ihop m Sidewider men läser om Ursuit, Kokatat, Peak.
Förstår att det är olika vad man själv gillar bäst men tar gärna lite erfarenheter som hjälp på traven.
Intresserad av hyfsad prisklass inledningsvis...
Liz

Själv har jag en hel dräkt från crewsaver. Köpte en paddeljacka i somras ocskå. Skulle jag välja bara en sak (vilket säkert är aktuellt just nu för dig) skulle jag definitivt köpt en hel dräkt. Då blir det helt tätt o då slipper fundera på hur blöt du skulle bli om du välte.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Kör hel dräkt. Och endast när det är "kyligt" ute och i vattnet. På sommaren blir den för svettig. För mig är torrdräkten en säkerhetsanordning och då ska den vara tät.

Precis hemkommen från dagens dyk har jag konstaterat att torrdräkter bara nästan är torra. Lite läckage är det i alla öppningar. Så att lägga till två känns dumt.

Torrdräkt

Hej, det gäller att sålla informationen och realisera efter eget behov. Hur avancerad skall du göra paddlingen? Skall du vara ute och leka i vågor och paddla avancerat så kan jag tänka mig att en hel torrdräkt är att föredra. Då kan du också få en trygg säkerhet vad gäller nedkylning höst och vår vad gäller vattentemperaturen. Sedan finns det andra faktorer som också spelar in. Det blir fruktansvärt svettigt i en torrdräkt eftersom den är tätslutande överallt.

Själv är jag inte så avancerad i min paddling utan jag har torrjacka och torrbyxor. Detta använder jag under de kalla årstiderna när det är kallt i vattnet och säkerhetstänkandet är extra högt. Håller mig relativt nära land och skulle det hända något så anser jag att det lilla vattnet som kommer in hinner jag att värma upp efter hand. Därefter blir det till att komma till land och ladda om.

Lycka till och hoppas du hittar vad du söker.

Dr Kajak/ GöranPetersson

Heldräkt måste ju vara säkrare och tätare. Har en enklare variant själv som jag kanske inte rekommenderar. Men har i alla fall provsimmat bland isflak och det var inga problem.
Värst är det under våren.. När solen skiner och det är varmt i luften men fortfarande iskallt i vattnet.. Men det får det vara värt.

Hej, det gäller att sålla informationen och realisera efter eget behov. Hur avancerad skall du göra paddlingen? Skall du vara ute och leka i vågor och paddla avancerat så kan jag tänka mig att en hel torrdräkt är att föredra. Då kan du också få en trygg säkerhet vad gäller nedkylning höst och vår vad gäller vattentemperaturen. Sedan finns det andra faktorer som också spelar in. Det blir fruktansvärt svettigt i en torrdräkt eftersom den är tätslutande överallt.

Själv är jag inte så avancerad i min paddling utan jag har torrjacka och torrbyxor. Detta använder jag under de kalla årstiderna när det är kallt i vattnet och säkerhetstänkandet är extra högt. Håller mig relativt nära land och skulle det hända något så anser jag att det lilla vattnet som kommer in hinner jag att värma upp efter hand. Därefter blir det till att komma till land och ladda om.

Lycka till och hoppas du hittar vad du söker.

Dr Kajak/ GöranPetersson

Men vad är egentligen fördelen m en delad dräkt?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips