Torrdräkt hel eller delad

Funderar på att kitta upp mig med torrdräkt för att förlänga paddelsäsongen ... Så grymt sugen på att flytta lite gränser ;-)
Det är lätt att gå helt vilse här på forumet bland alla val... Fått rekommendationen av två delat Palm Alutian ihop m Sidewider men läser om Ursuit, Kokatat, Peak.
Förstår att det är olika vad man själv gillar bäst men tar gärna lite erfarenheter som hjälp på traven.
Intresserad av hyfsad prisklass inledningsvis...
Liz
 
Själv har jag en hel dräkt från crewsaver. Köpte en paddeljacka i somras ocskå. Skulle jag välja bara en sak (vilket säkert är aktuellt just nu för dig) skulle jag definitivt köpt en hel dräkt. Då blir det helt tätt o då slipper fundera på hur blöt du skulle bli om du välte.
 
Kör hel dräkt. Och endast när det är "kyligt" ute och i vattnet. På sommaren blir den för svettig. För mig är torrdräkten en säkerhetsanordning och då ska den vara tät.
 
Precis hemkommen från dagens dyk har jag konstaterat att torrdräkter bara nästan är torra. Lite läckage är det i alla öppningar. Så att lägga till två känns dumt.
 
Torrdräkt

Hej, det gäller att sålla informationen och realisera efter eget behov. Hur avancerad skall du göra paddlingen? Skall du vara ute och leka i vågor och paddla avancerat så kan jag tänka mig att en hel torrdräkt är att föredra. Då kan du också få en trygg säkerhet vad gäller nedkylning höst och vår vad gäller vattentemperaturen. Sedan finns det andra faktorer som också spelar in. Det blir fruktansvärt svettigt i en torrdräkt eftersom den är tätslutande överallt.

Själv är jag inte så avancerad i min paddling utan jag har torrjacka och torrbyxor. Detta använder jag under de kalla årstiderna när det är kallt i vattnet och säkerhetstänkandet är extra högt. Håller mig relativt nära land och skulle det hända något så anser jag att det lilla vattnet som kommer in hinner jag att värma upp efter hand. Därefter blir det till att komma till land och ladda om.

Lycka till och hoppas du hittar vad du söker.

Dr Kajak/ GöranPetersson
 
Heldräkt måste ju vara säkrare och tätare. Har en enklare variant själv som jag kanske inte rekommenderar. Men har i alla fall provsimmat bland isflak och det var inga problem.
Värst är det under våren.. När solen skiner och det är varmt i luften men fortfarande iskallt i vattnet.. Men det får det vara värt.
 
Hej, det gäller att sålla informationen och realisera efter eget behov. Hur avancerad skall du göra paddlingen? Skall du vara ute och leka i vågor och paddla avancerat så kan jag tänka mig att en hel torrdräkt är att föredra. Då kan du också få en trygg säkerhet vad gäller nedkylning höst och vår vad gäller vattentemperaturen. Sedan finns det andra faktorer som också spelar in. Det blir fruktansvärt svettigt i en torrdräkt eftersom den är tätslutande överallt.

Själv är jag inte så avancerad i min paddling utan jag har torrjacka och torrbyxor. Detta använder jag under de kalla årstiderna när det är kallt i vattnet och säkerhetstänkandet är extra högt. Håller mig relativt nära land och skulle det hända något så anser jag att det lilla vattnet som kommer in hinner jag att värma upp efter hand. Därefter blir det till att komma till land och ladda om.

Lycka till och hoppas du hittar vad du söker.

Dr Kajak/ GöranPetersson

Men vad är egentligen fördelen m en delad dräkt?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
frycke Klättermusen Alv eller Arc’teryx Atom AR? Allmänt om friluftsliv 4
holetaker Fluga eller inte? Allmänt om friluftsliv 0
Kimkim Friluftstips som varken kostar eller väger Allmänt om friluftsliv 24
Anders Hermansson Trangia: sprit, diesel eller gas? Allmänt om friluftsliv 28
Göran_ Tälta i Västra götaland, Bohuslän eller Dalsland. Allmänt om friluftsliv 0
veni Kängor eller trailskor? Allmänt om friluftsliv 110
Mulle2 Hundar, i eller utanför tältet? Allmänt om friluftsliv 7
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14
outdoor80 skaljacka eller regnplagg mot ihållande regn Allmänt om friluftsliv 15
Mullemek Tejpa eller inte tejpa fötter vid vandring Allmänt om friluftsliv 11
Jimsson Utbyggnad av tält (tarp eller vad?) Allmänt om friluftsliv 4
oldtimer Kartor eller register med vägstandard angiven? Allmänt om friluftsliv 7
NaturBoel Bo i Dalarna, Ångermanland eller Jämtland? Allmänt om friluftsliv 53
seasteel Vad ger bäst effekt? Egen viktminskning eller minskad packvikt? Allmänt om friluftsliv 22
Jones Guideutbildning eller liknande på Nya Zeeland? Allmänt om friluftsliv 4
Jojosurf Lätt nylonväv eller likadant? Allmänt om friluftsliv 4
Vrba87 Någon som bor eller brukar köra i enafors, storulvån alternativt duved? Allmänt om friluftsliv 4
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
Jojosurf Osprey Xenith 75 eller Lundhags V12 75 Allmänt om friluftsliv 3
FilipAnell_pv Fjällräven vidda pro eller fjällräven keb byxan Allmänt om friluftsliv 7
Alex00 Kajka, Bra eller dålig? Allmänt om friluftsliv 6
Mullemek Bra vagn eller kärra för vandring på väg Allmänt om friluftsliv 11
Lajjan Julas eller Biltemas gaskök?? Allmänt om friluftsliv 9
EricT Kängköp: Lundhags Syncro mid eller Meindels MFS Active Allmänt om friluftsliv 22
rockyduderino Jämtlandsfjällen eller Saltoluokta/Kvikkjokk Allmänt om friluftsliv 13
AmandaSundin Outdoor and adventure management Åre eller liknande utbildning? Allmänt om friluftsliv 9
78395 Sovsäcken....nr 1 eller 2 ? Allmänt om friluftsliv 32
oscar.nystromer 65/35 eller skaljacka? Allmänt om friluftsliv 5
Argusgranskare Reselakan eller vanliga lakan? Allmänt om friluftsliv 7
Teknikern Att tappa bort eller inte tappa bort,,,,,,,,,, Allmänt om friluftsliv 37
hannulan Skavsår - compeed eller inte Allmänt om friluftsliv 7
V. Väderhatt Hård hud & valkar: Bra eller dåligt mot skavsår? Allmänt om friluftsliv 17
PetNor Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller? Allmänt om friluftsliv 22
fredrik.markussen Patagonia stretch acent eller m10 Allmänt om friluftsliv 0
lenlil Forum, blogg eller gästbok för att få in synpunkter på vandringsleder? Allmänt om friluftsliv 1
bastuper Sommarhus på annan ort eller land Allmänt om friluftsliv 11
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Anders Oak Motvind eller medvind först? Allmänt om friluftsliv 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.