Torr eller våt olja, normalcykling

Hejsan,
Lite osäker på var man skulle ställa denna fråga. Har en cykel som används främst när det är bart ute, till och från jobbet någon km om dagen, ibland till affären och lite kortare ärenden.

Blir inga jätteslitage, men skulle vilja göra ren kedjan då det varit nån renovering som dammat och skitat ner hela cykelförrådet i vintras...

Jag snubblade över nått slags rengöringskit från Biltema när jag var där i andra ärenden

Följde med nått smörjmedel som jag inte är helt hundra på vad det är för sort ärligt talat. De själva påstod att det var så kallad våt olja, som ska kunna vara bra om det är blött väder ute...

Cyklar ju i ur och skur och vet ju aldrig hur sommaren blir. Kan bli snustorrt eller dyblött och då blir ju cykeln därefter.

Behöver ingen lyxolja.

Har nån halvfull flaska med Shimano PTFF Lube i lådan som jag smort lite andra grejor med för att cykelkillen rekommenderade den.

Har ni några tips på vad man bör ta för olja? Våt eller torr?

Som sagt, blir inga långa sträckor. Högst en mil i veckan...
 
Senast redigerad av en moderator:
Cyklar man när det regnar och är skitigt så håller "våt" olja lite längre innan du måste smörja igen. Men den drar åt sig smuts vilket leder till slitage senare.

Jag skulle med dina cykelvanor använda "våt" olja.

Thure
 
Cyklar man när det regnar och är skitigt så håller "våt" olja lite längre innan du måste smörja igen. Men den drar åt sig smuts vilket leder till slitage senare.

Jag skulle med dina cykelvanor använda "våt" olja.

Thure
Om det visar sig bli en ovanligt torr sommar, som i fjol, är det lätt att tvätta bort "våt" olja?
 
Nej. Du måste använda avfettning.

Skulle tvärtom rekommendera torr olja. Det är bara att man måste olja lite oftare. Använder just nu samma olja som du har (torr). Har cyklat hela vintern och inte oljat kedjan sen i brjan på vintern nån gång. Det är inte så att torr olja helt sköljs bort av lite regn eller om man kör genom en vattenpöl. Det går bara lite fortare.

Är väl en smaksak. Men jag oljar hellre en relativt ren kedja lite oftare, det går ju på en blink, än jag sliter med att få bort med skiten som samlas på kedjan om man använt våt olja. Den är dessutom rena slippastan. Olja + bortslitna metallpartiklar + vägdamm.
 

Aktuellt

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.
Torr olja används om man endast cyklar i solsken.
Om du tar ut cykeln fast det är ens molnigt är det våt olja som gäller.

Torr olja är för de riktiga landsvägscyklistnördarna, inga andra.

Ungefär så kan man säga lite generaliserat :)
 
Håller jag alltså inte alls med om. :p

Ska man cykla mountain bike i hällregn och lera eller låter hojen stå ute i ur och skulr så är ju läget lite annorlunda. Men det är inte det det är frågan om här utan en cykel som används väldigt lite och står inomhus annars.
 
Håller jag alltså inte alls med om. :p

Ska man cykla mountain bike i hällregn och lera eller låter hojen stå ute i ur och skulr så är ju läget lite annorlunda. Men det är inte det det är frågan om här utan en cykel som används väldigt lite och står inomhus annars.

Risk för regn = våt olja
Inte risk för regn = torr olja

Det är inte hur mycket man använder cykeln som spelar roll. Utan det är när man använder den som det spelar roll.
Har du problem med att cykeln dammar igen frekvent under tiden den inte används har du större bekymmer än kedjan...

Cyklar man varierat i Sverige är det våt olja som gäller. Torr olja använder man i klimat som södra Kalifornien.
 
Risk för regn = våt olja
Inte risk för regn = torr olja

Det är inte hur mycket man använder cykeln som spelar roll. Utan det är när man använder den som det spelar roll.
Har du problem med att cykeln dammar igen frekvent under tiden den inte används har du större bekymmer än kedjan...

Cyklar man varierat i Sverige är det våt olja som gäller. Torr olja använder man i klimat som södra Kalifornien.

Okej okej.

Men HUR vet jag vad som är torr och våt olja när jag köper det i butik? Jag räknar ju inte med att torr olja är i form av pulver... liksom
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips