Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Torr eller våt olja, normalcykling
- Trådstartare nijsejik
- Start datum
Nä, det är bara så man säger. Man menar olja för torrt respektive vått väder. Torr olja är ganska tunn. Våt olja är tjockare och kletigare. Det brukar stå på flaskorna. Köp inte biltemaskit. Köp nåt bra. Med så lite användning som i ditt fall kommer flaskan att räcka i 10 år, oavsett vems råd du lyssnar på, köper torr eller våt olja. Kedjan och dreven kommer dock att slitas fortare med våt olja, för din kedja kommer aldrig att vara ren. Du låter inte som någon som torkar kedjan och duttar olja dagligdags.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Det finns långtrådigt kedjefett, som brukas till sågkedjor mest, och mc kedjor. Kedjeolja brukar oxså vara rätt långtrådig.
Efter rengöring kokar man kedjan i fettet eller oljan och hänger sen upp kedjan över kärlet för att droppa av överflödet.
Man vill ha in smörjmedlet i kedjan mellan dess delar.
Kedjebrytare är en förutsättning på cyklar då kedjan oftast går genom bakgaffeln.
Kedjerengöring är ett skitigt värv. Overall och gummihandskar rekommenderas.
go tur
Efter rengöring kokar man kedjan i fettet eller oljan och hänger sen upp kedjan över kärlet för att droppa av överflödet.
Man vill ha in smörjmedlet i kedjan mellan dess delar.
Kedjebrytare är en förutsättning på cyklar då kedjan oftast går genom bakgaffeln.
Kedjerengöring är ett skitigt värv. Overall och gummihandskar rekommenderas.
go tur
Är det cykel affären, så fråga.Okej okej.
Men HUR vet jag vad som är torr och våt olja när jag köper det i butik? Jag räknar ju inte med att torr olja är i form av pulver... liksom
Är det tunnflytande som 5-56/WD40 är det för tunn (torrt). Viskositet som olivolja är att rekommendera till normalt bruk. Dock härsknar den oljan så ta något annat.
I princip kan du ta vilket annat som helst. Smeta inte överdrivit mycket vara. Oljan ska vara inne i länkarna inte utanpå. Torka bort det som ligger utanpå efter du applicerat och vevat runt.
Cykelkedjor kräver väldigt lite av en olja.
Nä, det är bara så man säger. Man menar olja för torrt respektive vått väder. Torr olja är ganska tunn. Våt olja är tjockare och kletigare. Det brukar stå på flaskorna. Köp inte biltemaskit. Köp nåt bra. Med så lite användning som i ditt fall kommer flaskan att räcka i 10 år, oavsett vems råd du lyssnar på, köper torr eller våt olja. Kedjan och dreven kommer dock att slitas fortare med våt olja, för din kedja kommer aldrig att vara ren. Du låter inte som någon som torkar kedjan och duttar olja dagligdags.
Det är fel.
Det största slitaget på en kedja är internt där metall nöts mot metall (där oljan ska vara). Vad som är utanpå kedjan spelar inte så stor roll.
Det säger du? Och du tror inte att det som är utanpå kommer in då? Då kan man ju undra hur oljan kommer in i första hand. Och dreven slits väl knappast av det som är inuti.
Det säger du? Och du tror inte att det som är utanpå kommer in då? Då kan man ju undra hur oljan kommer in i första hand. Och dreven slits väl knappast av det som är inuti.
Olja på kassetten (dreven) hjälper föga. Kassetten slita i första hand av en sliten kedja. Kedjan slits av brist av olja mellan länkarna.
Detta är nog den sida som beskriver saken bäst.
https://www.sheldonbrown.com/chains.html
Varför citarar du mig? Jag har väl inte sagt att man ska skvätta olja på kasetten.
På den tiden jag körde motorcyckel så var den bästa lösningen efter mycket provande var att efter rengöring smälta in kedjefett vid runt 80 grader C och man växlade mellan 2 kedjor.
O-ringkedjor hade visat sig vara ganska så värdelösa då när O-ringen slipats ned så mycket att skräp kommer in så fick man snart ett ojämnt ljud med knakande mm. för att länkarna inte slets jämt längre och ganska snabbt lät så illa att man knappt våga köra längre. Det spelade ingen roll i hur mycket smörja man skvätte på utsidan då det aldrig nådde det som sakta slipade ned O-ringarna
Med insmältning av vax/paraffin på icke O-ringsskedja och man gör bytet till den andre färdigpreparerade kedjan lagom när man börja höra att det börja gnissla en smula från drivpaketet så kunde man köra minst 4 ggr längre på en drevsats som om man bara körde på O-ring kedja.
Med två kedjor att byta mellan så blev förlängningen ganska liten mellan bytena och sparade dreven samt inte så stressfull att fixa kedjan för att göra fordonet körbart.
---
Har sett folk som smält in syltparaffin/stearin men även 3/4-delar talg och 1/4-del paraffin med goda resultat, men problemet är att de kan vara ganska svåra att lösa med dagens olika tillgängliga lösningmedel (läs avfettning på petrolium-bas) då att använda trikloretylen för rengöring är knappast något som förekommer längre.
Det skall inte vara för hård vax heller då vitsen är att det skall inte behövas så mycket friktionsuppvärmning förrän det skall bli flytande och smörjande på samma sätt som en olja, men områdena utanför förblir i fast form och därmed inte benägen att plocka upp damm från omgivningen
O-ringkedjor hade visat sig vara ganska så värdelösa då när O-ringen slipats ned så mycket att skräp kommer in så fick man snart ett ojämnt ljud med knakande mm. för att länkarna inte slets jämt längre och ganska snabbt lät så illa att man knappt våga köra längre. Det spelade ingen roll i hur mycket smörja man skvätte på utsidan då det aldrig nådde det som sakta slipade ned O-ringarna
Med insmältning av vax/paraffin på icke O-ringsskedja och man gör bytet till den andre färdigpreparerade kedjan lagom när man börja höra att det börja gnissla en smula från drivpaketet så kunde man köra minst 4 ggr längre på en drevsats som om man bara körde på O-ring kedja.
Med två kedjor att byta mellan så blev förlängningen ganska liten mellan bytena och sparade dreven samt inte så stressfull att fixa kedjan för att göra fordonet körbart.
---
Har sett folk som smält in syltparaffin/stearin men även 3/4-delar talg och 1/4-del paraffin med goda resultat, men problemet är att de kan vara ganska svåra att lösa med dagens olika tillgängliga lösningmedel (läs avfettning på petrolium-bas) då att använda trikloretylen för rengöring är knappast något som förekommer längre.
Det skall inte vara för hård vax heller då vitsen är att det skall inte behövas så mycket friktionsuppvärmning förrän det skall bli flytande och smörjande på samma sätt som en olja, men områdena utanför förblir i fast form och därmed inte benägen att plocka upp damm från omgivningen
Varför citarar du mig? Jag har väl inte sagt att man ska skvätta olja på kasetten.![]()
Nej men nästan. Du har sagt att lite olja på kedjan som möter kassetten kommer att ansamla smuts som i sin tur sliter på kassetten. Det är ett icke problem och därmed fel fokus i denna så viktiga fråga
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg