"torkad" mat...?

nermander; sa:
Potatis behöver man inte koka, dock måste de flesta "grönsaker" förvällas kort för att ta kål på de enzymer som gör att de mognar (annars blir de övermogna trots att de är torkade).

Man kan skiva potatisen och sen förvälla skivorna 2-3 minuter innan man torkar dem. (Förvälla hela potatisar fungerar inte eftersom de inte blir förvällda i mitten.)

Det där har jag också läst men min praktiska erfarenhet talar emot. Jag har torkat lök, morötter och ett jäng till grönsaker utan att förvälla dem och det funkade fint.

crazy; sa:
Det där har jag också läst men min praktiska erfarenhet talar emot. Jag har torkat lök, morötter och ett jäng till grönsaker utan att förvälla dem och det funkade fint.

Torkningen bromsar ju för det mesta ner mognandet lite, de mognar i alla fall inte snabbare än i otorkat tillstånd. Och morötter brukar jag kunna ha i skafferiet i säkert ett par månader utan att de blir övermogna (de brukar börja mögla och ruttna istället:)

Tror att det där märks mer om man torkar sånt som lätt blir övermoget eller skall förvara det länge (halvår-år).

Torkar man och sen använder det inom nån månad så märks det antagligen inte särskilt stor skillnad när man äter det (däremot så kan skillnaden antagligen påvisas med hjälp av analys).

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ost?

Fungerar det bra att torka ostar? Iofs finns det förstås parmesanpulver, men jag tänkte att man kanske skulle kunna fixa "oststänger" att knapra på, eller blanda ner i maten.. Små kuber eller stänger av en god vällagrad cheddar tex vore kanske gott..

Re: Ost?

jamo; sa:
Fungerar det bra att torka ostar?

Jag tror det funkar dåligt, men jag har inte försökt. Det är nog bättre då att försöka hitta nån form av vakuumförpackad ost eller nåt sånt, om den "normala" hållbarheten på ost inte räcker.

Grejen är ju att ost-ystning är en konserveringsmetod, precis som torkning. Det gäller att inte se torkningen som ett sätt att få maten lättare, torkningen handlar främst om hållbarhet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips