torkad frukt

hoppas att någon kan hjälpa mig med att torka frukt. vore roligt att kunna spara av höstens goda trädgårdsäpplen att ha med sig ut som godis eller lägga i muslin!
tack på förhand för tips

Torkapparat

Såg en annons i ICA-kuriren för några veckor sedan på torkapparaten Evermat från Bjurholms Industriplast, http://www.svampkunsulent.nu, någon som provat ?

En bok om torkning av mat, Sigri Sahlin tror jag författarinnan heter, jag brukar låna den på biblioteket, men av någon anledning är den ofta utlånad vid den här årstiden, se gamla inlägg för exakt namn på författarinnan och titeln.

I boken ”KAN MAN ÄTA SÅNT ??” av Inger Ingmanson, från Rabe’n & Sjögren ISBN 91 29 55661 9, där finns mycket kul att läsa och prova.

Per Brune

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Äpple ringar

Äpplen kan man med fördel bara kärna ur och skiva så att hålet från kärnan hamnar mitt i. Dessa ringar träds sedan upp på ett snöre som man sedan hänger upp i tex taket. Låt dom hänga tills dom torkat. Lätt och ganska dekorativt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips