Läste i receptdelen (Tonfiskgryta) att någon ansåg att "Man kan naturligtvis ha torkade ingredienser, men tonfiskburken slipper man inte" så mitt glädjebudskap är att det gick bra att torka tonfisk (varianten i vatten). Jag gjorde en variant på couscous med tonfisk, majs, lök, citron och dill, som var ok.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Torka tonfisk
- Trådstartare affischa
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
När jag läste "Torka tonfisk" var min första tanke på crocodile dundee när han grillar en ödla.. "yeah, you can eat it but it taste like shit".. (eller nåt sånt)..affischa; sa:Läste i receptdelen (Tonfiskgryta) att någon ansåg att "Man kan naturligtvis ha torkade ingredienser, men tonfiskburken slipper man inte" så mitt glädjebudskap är att det gick bra att torka tonfisk (varianten i vatten). Jag gjorde en variant på couscous med tonfisk, majs, lök, citron och dill, som var ok.
Så när du säger att det var ok så blir min fråga, ok som att "japp det var gott" (ungefär som vanligt) eller ok som att "jadå man kan äta det också" (om det inte finns nån annan mat i närheten).
Mer om tonfisken
Försöket gjordes på vintertur så jag hade ett halvt paket mellangrädde (lite fusk) med + redan nämnda ingredienser till två portioner. Tonfisken såg ut som sågspån men behövde inte blötläggas, den blev precis som burkvarianten sedan den puttrat med såsen. Mer än helt ok, alltså gott! (säkert mycket tack vare grädden.)
Den torkade majsen däremot hade behövt blötläggas i hett vatten innan tillagning, nu var det först som om jag lagt opoppade popcorn i såsen, men efter en stund blev dom rätt goda, lite sega liksom.
Inför kommande höstfjälltur tänkte jag pröva samma tonfisksrecept men byta ut grädden mot något... kosmjölkpulver, gräddpulver eller torkad tomat kanske? Torkad ingefära och vitlök och/eller Thai green curry pulver (inte pasta) att blanda i den torra tonfisken innan man ger sig ut?
Försöket gjordes på vintertur så jag hade ett halvt paket mellangrädde (lite fusk) med + redan nämnda ingredienser till två portioner. Tonfisken såg ut som sågspån men behövde inte blötläggas, den blev precis som burkvarianten sedan den puttrat med såsen. Mer än helt ok, alltså gott! (säkert mycket tack vare grädden.)
Den torkade majsen däremot hade behövt blötläggas i hett vatten innan tillagning, nu var det först som om jag lagt opoppade popcorn i såsen, men efter en stund blev dom rätt goda, lite sega liksom.
Inför kommande höstfjälltur tänkte jag pröva samma tonfisksrecept men byta ut grädden mot något... kosmjölkpulver, gräddpulver eller torkad tomat kanske? Torkad ingefära och vitlök och/eller Thai green curry pulver (inte pasta) att blanda i den torra tonfisken innan man ger sig ut?
Re: uppblötning
Har provat samma sak med kyckling och den blev inte heller mjuk hur länge den än kokade. Däremot åker alltid ett par portioner torkad tonfisk med på turerna nu mera. Blir riktigt bra.
// Fredrik
jakobg; sa:Jag torkade kalkon till senaste vandringen. Finfördelade den ner till russinstora bitar, men även efter flera timmars blötläggning och lååång tillagning var det som att tugga läder.
Har provat samma sak med kyckling och den blev inte heller mjuk hur länge den än kokade. Däremot åker alltid ett par portioner torkad tonfisk med på turerna nu mera. Blir riktigt bra.
// Fredrik
Måste testa att torka tonfisk, men fråga är om det blir så smuligt att det faller igenom ollorna på torken? kanske måste ha lite bakplåtspapper under eller?
Det går bra utan, men det är så snabbtorkande att man lika gärna kan ha papper.
Torkad tonfisk låter toppen, men jag vill ändå passa på att tipsa om ICAs tonfisk som finns i en perfekt platt påse. Vi brukar lyxa till med den i någon gryta efter några dagar och alltid tycka att det känns lyxigt utan tung vikt eller för mycket skräp.
Torkad tonfisk låter toppen, men jag vill ändå passa på att tipsa om ICAs tonfisk som finns i en perfekt platt påse. Vi brukar lyxa till med den i någon gryta efter några dagar och alltid tycka att det känns lyxigt utan tung vikt eller för mycket skräp.
jo de där har jag också nyligen köpt, men tror inte jag skulle ta med såna för en hel vecka i fjällen mer än möjligen 1 pkt. Paketen är smidiga, men väger ändå en del (130g/120 g tonfisk)
Liknande trådar
- Svar
- 42
- Visningar
- 8 K
- Svar
- 15
- Visningar
- 5 M
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar