Kört detta i många år, fungerar klockrent: Lite svamp, örngott, mkt, kör påslakan. Lägg svampen luftigt, tex på ugnsgaller mellan två klappstolar i påslakanet. Kör en kupévärmare in i påslakanet på altanen över natten, på morgonen är det knastertorrt. Stoppa om kupévärmaren så den drar luft utanför påslakanet, blir som en varmluftsballong. Ingen brandrisk då det inte blir jättevarmt. Man torkar lätt 2 kassar svamp på detta sätt med minimal ansträngning.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Torka svamp enkelt och billigt
- Trådstartare Ljo002
- Start datum
Tunnskurna skivor på persientråd innanför ett söderfönster torkar mycket svamp över dagen. Har ni funnit kanonstället fler persienlinor.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Kört detta i många år, fungerar klockrent: Lite svamp, örngott, mkt, kör påslakan. Lägg svampen luftigt, tex på ugnsgaller mellan två klappstolar i påslakanet. Kör en kupévärmare in i påslakanet på altanen över natten, på morgonen är det knastertorrt. Stoppa om kupévärmaren så den drar luft utanför påslakanet, blir som en varmluftsballong. Ingen brandrisk då det inte blir jättevarmt. Man torkar lätt 2 kassar svamp på detta sätt med minimal ansträngning.
Jag tycker nog att delvis börja täcka över en kupevärmare med tyg låter som en brandrisk.
Har du tur fungerar kupevärmarens överhettnignsskydd, har du otur brinner det.
och kör du över natten medan du sover?
Jag vill avråda.
Tycker det låter bättre att köra ugnen på svag värme och stanna i köket under tiden, låter säkrare.
Eller låt det torka i rumstemp utan extra värmekälla, tar längre tid men också mindre risk.
/Patrik
Jag torkar massor av skivad svamp på brickor i rumstemperatur den här tiden på året. Mest torkar jag Karl Johan men även trattkantareller och trumpetsvamp. Det går på några dagar men då tar jag mig tid att vända på svampen några gånger. Och även om jag älskar "doften" av torkad svamp kanske inte alla gör det. Om man har golvvärme funkar det också bra att breda ut tidningar på golvet och torka där, det går jättefort så det gör jag om jag har stora mängder.
Varmluftsugn (fast på vår funkar inte varmluften, men den fläktar bra) på 50 grader, luckan på glänt.
Jag har skrivit om det förut.
Elfaställning med nätkorgar eller vanliga galler täckta med myggnät och en kupévärmare I botten. Täck för tre eller fyra sidor så luft och värme riktas uppåt. En gammal garderob med luftintag i botten och utan tak är bra men det går med tyg eller lösa skivor också.
Elfaställning med nätkorgar eller vanliga galler täckta med myggnät och en kupévärmare I botten. Täck för tre eller fyra sidor så luft och värme riktas uppåt. En gammal garderob med luftintag i botten och utan tak är bra men det går med tyg eller lösa skivor också.
En 40 cm gästgarderob full med ollor litet hål i taket och en kupevärmare med 40 grades thermostat, fungerar väl, när jag väntar gäster drar jag ut alla tunna ullorna och hänger in två stänger.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg