Toppturer kring Nallo & Unnas Räitastugan

Tjena
Nu är ovanstående tur gjord. Vi åkte skoter till Vistas, därifrån skidade vi upp på Sielmacohkka från Vistashållet. Glaciärkanten var lite trixig men fullt möjlig att göra längs södra sidan. Där var dock rätt brant så lavinbedömning måste göras. Cool åkning tillbaka.

Färden gick sedan via Nallo, Unna räitastugan och Jojo-leden till Tarfala.
//Peter

peter7435; sa:
Tjena
Nu är ovanstående tur gjord. Vi åkte skoter till Vistas, därifrån skidade vi upp på Sielmacohkka från Vistashållet. Glaciärkanten var lite trixig men fullt möjlig att göra längs södra sidan. Där var dock rätt brant så lavinbedömning måste göras. Cool åkning tillbaka.

Färden gick sedan via Nallo, Unna räitastugan och Jojo-leden till Tarfala.
//Peter

Ni skidade alltså upp på Sielmacohkka från öster, inte via Stuor Reaiddavaggi (upp norr om Nallú etc)? Gick det bra att ta sig upp till passet den vägen? Jag har bara varit där sommartid, men trodde att det var för brant och högt mellan passet och glaciären. Det kanske funkar på vintern dock.

Vore kul att se bilder! :)

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Ni skidade alltså upp på Sielmacohkka från öster, inte via Stuor Reaiddavaggi (upp norr om Nallú etc)? Gick det bra att ta sig upp till passet den vägen? Jag har bara varit där sommartid, men trodde att det var för brant och högt mellan passet och glaciären. Det kanske funkar på vintern dock.

Vore kul att se bilder! :)

[/QUOTE]

Jo det stämmer. Det var lite besvärligt brant och man bör ha koll på lavinrisken. Nu var det stenhårt i snön så det kändes säkert. Vet inte hur man lägger upp bilder här men om du mailar mig din adress så kan jag skicka några.
//Peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips