Toppturer kring Nallo & Unnas Räitastugan

Tjena
Nu är ovanstående tur gjord. Vi åkte skoter till Vistas, därifrån skidade vi upp på Sielmacohkka från Vistashållet. Glaciärkanten var lite trixig men fullt möjlig att göra längs södra sidan. Där var dock rätt brant så lavinbedömning måste göras. Cool åkning tillbaka.

Färden gick sedan via Nallo, Unna räitastugan och Jojo-leden till Tarfala.
//Peter

peter7435; sa:
Tjena
Nu är ovanstående tur gjord. Vi åkte skoter till Vistas, därifrån skidade vi upp på Sielmacohkka från Vistashållet. Glaciärkanten var lite trixig men fullt möjlig att göra längs södra sidan. Där var dock rätt brant så lavinbedömning måste göras. Cool åkning tillbaka.

Färden gick sedan via Nallo, Unna räitastugan och Jojo-leden till Tarfala.
//Peter

Ni skidade alltså upp på Sielmacohkka från öster, inte via Stuor Reaiddavaggi (upp norr om Nallú etc)? Gick det bra att ta sig upp till passet den vägen? Jag har bara varit där sommartid, men trodde att det var för brant och högt mellan passet och glaciären. Det kanske funkar på vintern dock.

Vore kul att se bilder! :)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ni skidade alltså upp på Sielmacohkka från öster, inte via Stuor Reaiddavaggi (upp norr om Nallú etc)? Gick det bra att ta sig upp till passet den vägen? Jag har bara varit där sommartid, men trodde att det var för brant och högt mellan passet och glaciären. Det kanske funkar på vintern dock.

Vore kul att se bilder! :)

[/QUOTE]

Jo det stämmer. Det var lite besvärligt brant och man bör ha koll på lavinrisken. Nu var det stenhårt i snön så det kändes säkert. Vet inte hur man lägger upp bilder här men om du mailar mig din adress så kan jag skicka några.
//Peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips