Toppturer, inte før långt norrut!

Hej, jag och min sambo har precis flyttat till Køpenhamn, min sambo ær ganska ny på det hær med skidåkning men har køpt konceptet med toppturer och dærfør undrar jag om ngn kan rekomendera bra områden som inte ligger før lång norrut i Sverige dær man kan åka upp en helg och introducera? Jag har sjælv bara erfarenhet från grænsen området och Keb och har inte en aning om vart man ska ta vægen i "sødra" sverige.

/ Niklas

Härjedalen

Varför inte prova Skarsfjället eller Helags i Härjedalen? Fina riktiga fjäll inte alltför långt norrut. Skars når man via anmarsch från Tänndalen ca 5h, bo i tält. Helags är lättast att komma norrifrån, STF-stuga att bo i. Båda är fina turer.

Mvh Kalle

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Storulvån i jämtland. Tåg till Enafors och sedan taxi till Storulvåns fjällstation. Ta på stighudarna precis utanför dörren och börja gå uppför. Allt som ni kan behöva finns att hyra där, Telis/randonee. Snällt område att börja sin topptursbana i.

/John

Norge?

Varför inte fara till Norge om ni inte vill åka för långt? Från Oslo är det ju inte långt till olika områden med topptursmöjligheter. Inte hälften så långt som till Jämtland.

Kolla in friflyt.no

/Vräkbjörn

Norge!! Lysande!

Har du ngn speceficstælle att rekomendera utanfør Oslo? Att man glømmer bort sitt granland till væst!
[Ändrat av Nicke W 2004-11-11 kl 14:58]

Det finnes masse fjell i Norge - også nærme Oslo.

Om din sambo er ganske ny på ski, så ville jeg hold meg borte fra de høyeste toppene. Alternativt ville jeg tatt utgangspunkt i et skisenter. Det finnes mange fine toppturer å gå der også.

Nær Oslo anbefaler jeg
- Norefjell (1,5 timer med bil)
- Hemsedal (2,5 t - Både skisenteret og Skisenteret og Skogshorn)
- Rjukan -> Gaustadblikk (3 t)

Anbefalte linker:

http://www.skiinfo.no
http://www.bergtatt.no
http://www.fjellforum.net/

Re: Härjedalen

ClimbingCharlie; sa:
Varför inte prova Skarsfjället eller Helags i Härjedalen? Fina riktiga fjäll inte alltför långt norrut. Skars når man via anmarsch från Tänndalen ca 5h, bo i tält. Helags är lättast att komma norrifrån, STF-stuga att bo i. Båda är fina turer.

Mvh Kalle

Då passerar man Bruksvallarna och Valles, eller hur?

MVH Jonas Hollén

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips