Topptur i Sarek

Tänkte gå sträckan Sourva - Guhkesvagge - Skarjabron - Nijak - Ahkka och på vägen ta en eller ett par toppturer om vädret tillåter. Jag är absolut ingen bergsbestigare och har ingen som helst dylik utrustning med mig, utan mina förutsättningar är att det ska kunna vara möjligt att gå upp utan större tekniska problem och med full packning(att det är jobbigt begriper jag). Eller bör man satsa på att lämna packningen under toppturen?

De alternativ jag funderar på är först ut
Voujnestjåhkkå 1952m (fr. östra kammen)
Nijak 1922m (fr. sydsidan)
Ahkka

Gällande Ahkka kommer jag söderifrån och funderar då på västtopparna (spelar det någon roll vilken av dem, har någon av dem bättre utsikt eller någon annan fördel?)
Eller går det ta sig till Borgtoppen söderifrån?
I Hambergs bok rekommenderar han att ta sig an Akka från norrsidan och där gå mot stortoppen, detta är möjligen ett alternativ men då måste jag ju gå runt hela berget innan. Hur är Stortoppen jämfört med Västtopparna? Mycket bättre utsikt? Mycket svårare?


Sammanfattningsvis - vilka av dessa alternativ är bäst avseende utsikten? Vilken är lättast/svårast? andra för/nackdelar? I vilken ordning hade du bestigit dem om du fick välja helt enkelt och varför?
Voujnestjåhkkå
Nijak
Ahkka - västtopparna
Ahkka - Borgtoppen
Ahkka - Stortoppen

Huvudsakligen blir det dock väder och dagsform som avgör vilka jag försöker mig på.
 
Svarta Spetsen är ett spännande alternativ. Ahkka stortoppen går att nå från sydost, men då får du kravla dig över haket och tillbaka.
/ F
 
Jag håller med föregående. Svarta spetsen är väldigt enkel och otroligt fin utsikt. Jag besteg den i vintras, 12min in filmen nedan kan du se utsikten.
 
Svarta Spetsen är ett spännande alternativ. Ahkka stortoppen går att nå från sydost, men då får du kravla dig över haket och tillbaka.
/ F

Vilken är det? Finns inte på min karta. Hur hög är den och hur angriper man den söderifrån när man kommer från Rouhtesvagge
 
Har gått den turen för ett antal år sen och ångrar att jag inte gick upp på Nijak, riktig spjutspets upp i landskapet. Jag har inte boken framför mig just nu, men jag vill minnas att Claes Grundsten i sin Vandra Kungsleden del 2 -Padjelanta/Sarek, skriver att Nijak är lätt men väldigt jobbig att bestiga. Har för mig att det står att första biten upp till sjön vid 1172 möh är lätt att gå, men att det sen blir ganska brant, men inte svårt/farligt. Men kan vara så att jag minns fel, nån får gärna rätta mig isåfall.

Här finns dock en äldre tråd om Nijak: https://www.utsidan.se/forum/threads/niak-sarek-andra-halvan-av-aug.5831/
 
Hej, du har fina vandringstoppar typ hela sträckan. Ett par till förslag utöver de som nämnts beroende av var du får väder är Sarvatjåhkkå, gavelberget och kantberget.

Svårt att värdera vad som är finast, svarta spetsen är ju typ mitt i Sarektjåhkkå massivet så den kanske ger mest alpin utsikt. Men alla toppar i området är fantastiskt fina.
 
Svarta Spetsen är ca 1870 möh om jag minns rätt. Slå basläger mellan Mahtujohkka och Tjågnårisjokka, fina gräsytor en bra bit upp från stigen i Ruothesvagge. Gå upp över Tjågnåris och följ kammen hela vägen upp till toppen.
 
Svarta Spetsen är ca 1870 möh om jag minns rätt. Slå basläger mellan Mahtujohkka och Tjågnårisjokka, fina gräsytor en bra bit upp från stigen i Ruothesvagge. Gå upp över Tjågnåris och följ kammen hela vägen upp till toppen.
Aha nu trillade poletten ner. Jag trodde du menade att Svarta spetsen låg i Ahkkamassivet, därför jag inte hittade den. Hur lång tid tar en topptur till svarta spetsen räknat nerifrån Ruotesvagge-stigen på kartan?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
Prefection Sarek - topptur Fjällvandring 8
Sahlin Topptur i Sarek Fjällvandring 2
Sverigesnationalparker.nu Kort topptur Tjåggnårisoalgge Fjällvandring 0
excarnifico Topptur Gisuris Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Ralphandersson Spektakulär vandring/topptur längs vägen Kiruna-Lofoten Fjällvandring 6
Janost Topptur Kaskasatjåkka, snöförhållanden ? Fjällvandring 1
Kiruna4ever Topptur till Repipakte (Riehppibákti) Fjällvandring 0
ksl65 Topptur till Galghøpiggen i oktober? Fjällvandring 2
Mange_S Topptur kring Pårte Fjällvandring 13
MalinSa Sipmeke- topptur Stekenjokk Fjällvandring 2
petternyqvist Topptur Storsylen från Tempeldalen? Fjällvandring 0
pal2 Topptur på Kebne - med hund? Fjällvandring 4
tlew topptur runt Oslo Fjällvandring 2
lillaanna Topptur: Helags eller Sylarna? Fjällvandring 20
mugge Lämplig topptur i Ahkkamassivet Fjällvandring 3
Jthundera Topptur till Kebnekaise, nybörjare! Fjällvandring 4
shalin topptur sälka och tältplats Fjällvandring 15
Axel L Topptur, Stora Ana-högen, Anarisfjällen Fjällvandring 1
DHCP Kebnekaise topptur runt midsommar? Fjällvandring 4
liksomeljest Hjälp med planering och Kebnekaise topptur tack! Fjällvandring 8
forslov Topptur helags Jan -07 Fjällvandring 2
Jokk Visbretind topptur Fjällvandring 6
bensson Akka-topptur-tips Fjällvandring 1
tebasile topptur med 14-åring, Keb? Fjällvandring 11
majjen Vatten på topptur? Fjällvandring 10
petratetra Topptur Storsteinsfjellet Fjällvandring 3
pal2 Topptur Kaskasatjåkka/2076 från Kaskavagge? Fjällvandring 3
smula vad kostar topptur? Fjällvandring 4
calle.loof Bra topptur från Pielavalta? Fjällvandring 6
oloan sylarna - topptur i sommar Fjällvandring 9
petsu97 Topptur Kebnekaise? Fjällvandring 4
jonsa Topptur - Kebnekaise Fjällvandring 7
adjo Topptur på Kebnekaise. Fjällvandring 3
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.