Topprep runt GBG?

Är en färsk klättrare, som hittills har hållit sig inomhus, men är mycket nyfiken på att pröva litet utomhus "på riktigt". Jag räknar med att gå kurs senare i höst, men skulle gärna vilja börja småfuska litet.

Det jag är på jakt efter är alltså ett lättklättrat ställe som lämpar sig för topprepssäkring och så vidare ... Helst skulle det ligga i GBG, men litet avstånd funkar också.

Jag inser mycket väl att man kanske vill säga ajabaja som svar till fråga som denna. Då går det också bra ;)

Topprep..

Ja ajabaja borde man nog säga, men mitt tips är att lägga ut en fråga i klätterkompistråden istället och fråga om ngn kan ta med dig ut å klättra så kan han/hon rigga.. För säkra kan du ju eftersom att du har klättrat inne ett tag..

Tips på bra toppreps leder i gbg:

Övre väggen utby: spagaten och snett åt höger 5+..
Skivblocket fjällbo: nero + caligula på samma ankare 6-..
Gärdsås: jappe + jug 5- (tror jag)
slabben utby: ragnhilds näsa 5+..

sen e ju svaväggen i greggered skön å topprepa på..

men hmm sticka ut å pilla utan vetskap som sagt e ingen bra ide, fråga som sagt istället om ngn kan ta med dig ut, det finns ju en anledning att du ska gå en kurs senare i höst eller hur..??!

mvh kim..

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ja, naturligtvis ...

Ja, naturligtvis har du rätt i det du skriver ...

Tack för ett sakligt och klyftigt svar! Ska verkligen kolla om någon vill förbarma sig över en stackars nybörjare.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips