Topprep på Kullaberg (tacksam för snabbt svar)

Hejsan! Jag och en kompis hade tänkt att åka till Kullaberg över en dag nästa vecka. Den klättring vi har koll på är topprep, och vi har utrustning för detta (240-slinga, 60-rep, ATC, karbiner, osv). Det jag nu undrar är om det finns någon bra och hyfsat lätt led där vi kan klättra topprep i området kring Kullaberg. Har tittat lite på Sverigeföraren.se men känner mig inte direkt klokare.

Tacksam för svar! :)

Mvh,
Julius K

Hej.

Om du bara har 240-slingor och karbiner skulle jag nästan vilja påstå att det är omöjligt att topprepa på kullaberg.
Du bör ha ett kilset och några kammar för att kunna bygga ankare på kullen.
Isåfall rekomenderas K2, Carstens ränna och Åkersberget.

Har du inte kilset och kammar kan det nog gå att toppa lite på kullamannens dörr. men då är det främst dr strangelove (7) jag tänker på.. och den är ganska hård.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det finns en led på Carstens Renne som ni kan köra med den utrustningen. The Pillar IV-. Där finns bultar på toppen.

Samma topprep ger möjlighet till Coke VI, Cracks and Slabs IV och Alternativ Rute II+. Ungefär mitt på väggen, en ganska markant pelare med bred spricka som skiljer den från väggen i vänsterkant. Coke är trestjärnig och kanske finns i Sverigeföraren, den linjen går något längre till vänster om pelaren. Har för mig det sitter en bult tidigt på den leden, det kan ge en ledtråd om ni letar.

Rigga topprep här så har ni att göra några timmar! Lycka till! Skulle själv varit på kullen i helgen men blev sjuk :-(

John

Tack för ifyllandet John. tänkte inte riktigt på den möjligheten.

MEN
Det ankaret är av de flesta betraktat som ett firningsankare. Man kommer möta många sura miner om man belamrar det ankaret för topprep en hel dag.

Tusen...

...miljoner tack för så snabba och utförliga svar!
Vi ska definitivt inte klättra på samma ankare hela dagen, utan vill mest prova på.

Tack för ifyllandet John. tänkte inte riktigt på den möjligheten.

MEN
Det ankaret är av de flesta betraktat som ett firningsankare. Man kommer möta många sura miner om man belamrar det ankaret för topprep en hel dag.

Helt sant. Man får väl anpassa sig efter hur mycket folk som är på plats och hur många som stirrar ilsket på en medan de muttrar opublicerbara haranger på danska! ;-)

Ablaham

Jag rekomenderar ablaham starkt, där finns gott om lätta leder, och gott om träd ovanför att bygga ankare i (om du har ett gäng slingor dvs.) Jag har själv kört några "prova på- grupper" där.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips