Toppig giftspindling- svart när den torkar?

Har läst någonstans att toppig giftspindling mörknar och blir svart när den torkar. Är det någon här som kan bekräfta detta? Plockade svamp i helgen och fick av misstag med mig någon okänd svamp. Rensade bort dem innan tillagning men är nojjig för att någon slank med och att det skulle vara giftspindling.sparade en svamp som jag har torkat, den är inte svart utan gul-orange som torkad. Tacksam om någon kan stilla min oro.

Inte vad jag vet så tyvärr kan jag inte stilla din oro. Lite konstigt är det ändå om du råkade få med dig, dvs. plockade, en giftspindling då jag inte riktigt vet vad den liknar för matsvamp...

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips