Toppar i Sarek

Hopp!
Jag skall upp till sarek i sommar oh undrar vilka toppar man skall funderapå.. har tänkt mig akka stortopp i alla fall, i övrigt så vet jag inte. Har tänkt att vra uppe 2 v- 1 mån.
//Nyman

Niak

Tjenare

Om du är på väg till/från Akka ligger Niak fint till strax söder om. Var själv på väg norrut mot Akka men fick vänta på morgon med lägre vatten i ett vad så då låg Niak där som en lagom anhalt.

Den går att ta sig upp till toppen genom att "bara" gå. I fint väder skymtas siluetten av Norges taggiga kust. Färdväg finns nog i andras tidigare inlägg.

Friska hälsningar från Västerås/ R

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
I Utemagasinet nr 4 1998 skriver CLaes Grundsten om toppturer i Sarek, han beskriver 10 st med karta till varje. Claes pocketbok Sarek-turbeskrivningar har också förslag till toppar. /Ola

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips