Toppar i Jotunheimen

Hallå!
Tänkte höra om någon känner till om det finns andra lätta toppar, dvs inte Galdhöpiggen å Glittertind, i området kring Spiterstulen i Jotunheimen, som har jämförbar utsikt?
/Mathias

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Halloj,

Stora Memurutind är en luftig liten topp på ca 2*2 m :) den är kanonfin o mer spännade än galdhöpiggen.., 2 timmars flack vandring fram till foten av berget från spiterstulen, sen har jag för mig det tog ca 6-7 timmar upp o ner... finns fina ställen att tälta på vid foten också.

Sen kan du ju vandra bort mot Leirvassbu (tror det tar ca 6 timmar, inte säker) o sen gå upp Kyrkja, den toppen är den roligaste jag har varit uppe på.

Du har ett stort urval av 2000+ berg i området, har själv varit på Surtningsue som ligger 2-3 vandringsdagar söderut. Tyvärr var det snöstorm på toppen vilket gjorde att jag var där i ca 2s sen sprang jag ner igen. Annars är Kyrkja en väldigt speciell topp, lite enkel klättring på slutet men du skall belönas med en mkt fin utsikt. Själv fick jag vända vid 1800m då jag knappt såg handen framför mig. Sen har du möjligheten att ta en guidad glaciärtur, kolla m Stugvärdarna i Spiterstulen

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips