Topp för en tant med höjdrädsla

Hej! Jag är en ca 50-årig tant som har upptäckt fjällen "på äldre dagar". I år ska vi gå Kebnekaise runt (Vistas, Nallo etc) på ca 1 vecka. Jag är inte längre helt ung och knäna är lite sisådär. Skulle inte hinna med att knalla upp på Kebnekaise, jag går för långsamt. Läser Calazo-böcker om fjällområdet i Norrbotten, det är många fina förslag på toppturer. Men böckerna är skrivna av en atletisk alpinist. Det som är "medelsvårt" för honom kan vara annat för mig. Plus det här med höjdrädslan ocksä.
Nu till frågan: vad är er favorittopp? (Här i norr). Den får inte vara alltför krävande. Jag kan med viss smärta och möda klättra upp på t ex Ryfjället i Tärnaby. Men när jag ser bilder där någon står bredvid en flera hundra meters avgrund så säger jag bara nej tack. Utmaningen måste vara rimlig, inte farlig eller alltför skrämmande. Ingen balansering längs en toppkam, eller scrambling med 200 m fall strax under. Tack på förhand!
 
Förtoppen till Skárttoaivi söder om Kebnekaise fjällstation ca 1290 möh har fin vy mot Kebnekaise lätt uppstigning via en åsformation i öster som du ser på den andra kartan nedan Dagstur till Tarfala med glaciärerna är ett annat trevligt alternativ.

Kring Sälka finns också några enkla möjligheter t ex Reaiddánjunni i norr. Där har jag bara gått upp på skidor från väster. Hör med stugvärden om tips.

Thure
 

Bilagor

  • Screenshot_20230714-175051.png
    Screenshot_20230714-175051.png
    2.4 MB · Visningar: 143
  • Screenshot_20230714-175749.png
    Screenshot_20230714-175749.png
    2.4 MB · Visningar: 100
Senast ändrad:
Varför inte ”sockertoppen” vid Sälka? Inte den högsta toppen men lättillgänglig, inte direkt luftig men fin utsikt över området.
 
Ett tips till, kolla på lantmäterikartan. https://minkarta.lantmateriet.se/ Då är det enkelt att se höjdskillnad, och man kan även se hur brant det är genom att se hur tätt ekvidistanslinjerna är på kartan. Jämför med hur "Ryfjället i Tärnaby" ser ut, då ser man på ett ungefär om någon annan topp är lättare el svårare.
 
Jag har inte varit uppe på Sälka så det låter jag någon annan svara på.
Det är ju däremot en sak vad som är tekniskt svårt och var gränsen går för dig själv där du börjar känna obehag pga hur brant och luftig turen är. De kan bara du själv svara på.
 
Hyfsad höjdskillnad över 1000 m från stugplatsen och en kam / ås mellan glaciärerna enligt kartan. På vintern går man mindre brant över glaciären. Jag har bara gjort skidbestigning av Sälka. Hur stenigt det är på sommaren har jag ingen uppfattning om. Men utsikten från Sälka vid bra väder är mycket fin.

Finns ett inlägg om toppbestigningen på sommaren Thread 'Min Sälka-toppbestigning!!!' https://www.utsidan.se/forum/threads/min-saelka-toppbestigning.16067/

Reaiddánjunni som jag nämnde ovan är kanske samma som "sockertoppen".

Thure
 
Senast ändrad:
Jag har inte varit uppe på Sälka så det låter jag någon annan svara på.
Det är ju däremot en sak vad som är tekniskt svårt och var gränsen går för dig själv där du börjar känna obehag pga hur brant och luftig turen är. De kan bara du själv svara på.
I värsta fall kan man ju vända. Men jag gillar lite utmaning också!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
ZettLind Kläppen - Helags topp - Kläppen Fjällvandring 27
stenis94 Kläppen - Helags topp - Kläppen Fjällvandring 2
Ralphandersson Helikopter upp på Kebnekaises topp? Övernatta halvvägs? Fjällvandring 14
ntnhln Tips på snabbtillgängligt högfjäll/topp Åre/Bydalen? Fjällvandring 6
IvanQ Singi - Kebnekaise Topp - Tarfala - Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 5
tsebring Har denna topp något namn? Fjällvandring 3
magnus ul Kanalberget och Axel Hambergs topp? Fjällvandring 7
Nehrert Var ligger Niak? Fjällvandring 10
kutmsta Tur och topp-hjälp (Syd/Nordtoppen, Drakryggen, Kuopertjåkka) Fjällvandring 6
Anders_sthlm 10 i topp lista. Utsikter. Fjällvandring 1
Morgan Axel Hambergs topp Fjällvandring 4
CyberJunkie Helags > Sylarna via Helags topp(ar)? Fjällvandring 6
niko2 Vandringsrutt med avslut på Kebnekaises topp! Fjällvandring 21
pal2 Namnbyte på topp Fjällvandring 21
millimeter Mellan Vierranvarri och topp 1614 Fjällvandring 3
charlie mike Tarfala-Kuopervagge-Drakryggen-Kebnekaise topp Fjällvandring 6
d.a.n.i.e.l Sova på Åreskutans topp Fjällvandring 1
kennetsan Till Galdhöpiggens topp. Fjällvandring 5
Livsglad Topp tur Sarektjåkkå - Pårtetjåkko. Fjällvandring 4
Duracellkaninen Nyårsnatt på topp! Fjällvandring 2
Kebnekajses topp Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.