Top 10 basta alpinisterna i modern svensk tid

Startar denna trad med anlednig av att fragan poppat upp i den nu mer helt oseriosa traden om K2 i Expeditionsdelen.

Alla namn och forslag ar valkommna:


Inte i rangordnig fran mig:

Daniel Bidner:

Tva Everest Expeditioner, Snow Leopard, K2, Denali Cassin, Patagonien div turer Eiger pa vintern, Big walls, harda trad leder bra soportklattrare etc etc etc

Mats Holmgren:

Div radikala solo bestigningar i alperna, Eiger pa vintern, Everest deltagare 91, Broad Peak, Cassin Denali, Stora Skagarstodstraversen etc etc etc

Thomas Weber:

Cassin Denali, Everest 91, Droiets Nordvagg samt en hel racka stenharda turer i Chamonix pa vinter och sommar bla Walker.

Tommy Nilsson

Svenskerutta pa Trollvaggen, Div otroliga flerdagars turer pa vattenfall och i vinterfjall, Walker och Freny om jag mins ratt, forsta bestigningen av Borgahallan, div FA i nordnorge pa bla Kugelhornet etc etc

Mickel Hellberg


Patagonien, alperna svenska fjallen. Otrolig klattrare som ar rellativt okand.

Mikael Shribhadung

Forsta Svenska Eiger, mm, mm,

Christer Jonsson

Eiger Solo, direkten pa borgahallan div klassiker och harda turer i alperna

Magnus Nilsson

Div bigwalls runt om i varlden, Mustag Tower, Trago etc

Fredrik Schlyter

Trango samt en massa annat stort och smatt runt om i varlden

Sedan har vi en rad abdra som fortjanar att namnas

Patrik Leje

Micke Sundberg

Per Malmsten

Per Elof Lidstrom

Pter Ersare klattermusen...

Frasse Ficher

Roger Pydokke

Ake Nilsson

Alla bigwall bestigare pa Gronland
 
Kvalar inte Göran Kropp in (RIP), det tycker nog jag men jag är å andra sidan inte någon bra bedömmare av prestationer på stora berg.

Sen finns den en officer (övlt? som jag tyvärr glömt namnet på men artikeln fanns i försvarets forum för några år sedan) som gjort 6 av 7 på seven summits och på everest (den sjunde) har han varit i baslägret. Visst är några av 7 högsta inte större prestation än att jag som glad amatör klarat det men några andra är en prestation värd namnet.

/Patrik
 
Ola Hillberg och Patrik Fransson är väl också tänkbara namn. En del av de namn som gavs av 90grader stavas förresten annorlunda. De med asterisk nedan har jag ändrat till det som jag tror är riktigt.

Daniel Bidner
Mats Holmgren
Thomas Weber
Tommy Nilsson
Mikael Hellberg *
Mikael Sribhadung *
Krister Jonsson *
Magnus Nilsson
Fredrik Schlyter
Patrik Leje
Mikael Sundberg
Pär Malmsten *
Per-Elof Lidström *
Peter Ersare (numera Askulv) *
Franz Fischer *
Roger Pyddoke *
Åke Nilsson
 
Mikael Reuterswärd & Oskar Kihlborg?

Från wikipedia:

"Mikael Reuterswärd blev den 11 maj 1990 den förste svensken att nå Mount Everests topp. Han ingick i en expedition med bland andra nyzeeländske klättraren Rob Hall. Mikael Reuterswärd driver nu ett eget företag som sysslar med föreläsningar och individ- och grupputveckling. 1994 blev han förste skandinav att nå toppen av världens 4:e högsta berg Lhotse i Himalaya, 8 516 m.ö.h."
Tidigare alpina meriter är bland annat 1989 en 1:a bestigning i så kallad "alpin stil" av Alpine Ridge på Mount McKinley, Alaska 6 194 m.ö.h"

"Oskar Kihlborg, född 18 april 1964, är en svensk bergsbestigare. Den 11 maj 1990 blev han en av de första svenskarna att bestiga Mount Everest. 1994 var Kihlborg expeditionsledare till världens fjärde högsta berg, Lhotse. Han blev även förste skandinav att nå toppen"

Har inte någon koll på exakt vad som krävs för att platsa, men dessa herrar har ju gjort några stora berg... ffa så var dom de första svenskarna på Everest... fast dom har kanske inte gjort så många berg som de andra herrarna... några tjejer som platsar?

http://www.reutersward.se/om.asp
http://www.kihlborg.se/kihlborg/index.jsp?menu=about
 
När man diskuterar vilka som är de bästa alpinisterna handlar det mindre om mängd och höjd på avklarade berg. Utan mer om teknisk svårighet, eventuellt i kombination med utsatthet. Eller?

Det är väl en öppen fråga. Men det som är kul för mig är att det är några namn som jag inte känner till.

Jag tänkte också på bl. a. Hillberg.

Den enda som jag kännt igen hittills som är "stil going strong" är Krister Jonsson. Har jag missat någon?
 
Kropp ingar inte enligt mina kriterier. Som sagt inte hojd utan takniskt svar klattring i alpin miljo.

Reutersware och Kilborg no way.

Ola Hillberg tveksamt som fan top 20 kankse

Samma sak me Jensen inga imponerande alpina bedrifter.

MArko och Massih ingar i Gronlandsligan det ar val renodlade bigwall guys men sure why not

Fransson kanner jag inte till sa val vad har han i asken?
 
Bäst??

Bäst enligt vad då?? Bigwall och hårda alpina turer, höghöjds klättring, bäst på att profilera sig.

En Sthlms klättrare som inte profilerar sig är Johan Hansson
klättrat Alpint och stora väggar sedan 90-talet

2006 drabbades han av akut leukemi, det är få som överlever detta i vuxen ålder och de som överlever kommer sällan tillbaka till ett normalt liv
Ändå tränade han genom hela sjukdomsförloppet och klättrade Torre Norte på Del Paine
våren 08 en svårslagen prestation i min värld

Petit Dru, West face: American direct (Till topp Innan raset 97)
Les Droites: North East Spur Direct
Trollväggen: Rimmon route (Innan raset 98)
2 vinterförsök
Grandes Jorasses: Walker spur
Cima Grande di Lavaredo: Brandler Hasse
Comici Route
Grönland Nytur
Del Paine Torre Norte 08

Några axplock av alla turer han gjort, och han kommer att göra mycket mer

Mats Holmgren är också en underskattad klättrare så svaret ligger nog i betraktarens ögon som så mycket annat
 
vill ge...

johan nilsson lite uppmärksamhet...
inte för att han är bäst...
utan för hans klimatneutrala seven summit...
han är en äventyrare mer än alpinist...
men borde vara minst lika stor som kropp och sträng...
för det han gjort tycker jag är mycket större...i miljösynpunkt...
men...han är inte lika offentlig och lika mycket i media...
kram anna
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.