Tomater och Bananer större klimarbovar än Oxfile ?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Är högskole-examen jämställt med hög Intelligenskvot.....det var som tusan ? :)

Hur är det i länder som inte har några högskolor, är alla människor ointelligenta där ?
Jag personligen är rätt säker på att det inte är så.

Men nu är vi rätt OT.
Du var snabbare här men sista meningen i detta inlägg håller jag också med om. Det var inte jag som började prata om vem som är smart, jag undrade bara hur vi ska avgöra det. Jag frågade dig vad du för teori om det. Lägger ner det här nu.
 
Då ska man alltså inte äta 100 kilo växthusodlade, flygimporterade tomater om dagen. Bra att veta!

Det är ju lite mer komplicerat än så.

Gå in på lokala ICA butiken och titta hur verkligheten för gemene Svensk ser ut, är det närodlat och kravmärkt som är stora volymvarorna i frukt och grönsaksdisken eller är det importerat frukt och grönt ?
 
Senast ändrad:
. Det jag inte köper är att du använder kalorier som "relevant" argument för att svartmåla folk som äter tomater. INGEN äter tomater för att få i sig kalorier så hela tråden är bara hittepå för att skapa konflikt.


Tråden är inte "hitte-på för att skapa konflikt" eller "hoppa på" någon, det är som sagt på tiden att gamla sanningar och myter granskas, diskuteras och möjligen omvärderas om det finns fog, upplever man det är kränkande så har man nog varit ganska otrygg i sitt ställningstagande mot kött från början.

Köttätande har ofta dom senaste 10åren jämställts med klimatförnekelse och dåligt levene av många ur vego-gänget, dags att syna om det är helt med sanningen överensstämmande eller om det kan finnas nyanser.
 
Senast ändrad:
Jag tror ingen ifrågasätter att det viltkött som äts är klimatsmart. Även om jag inte äter kött själv, har jag gladeligen hjälpt till att stycka, varit med på jakt och sportfiskar själv. Jag har absolut inga problem med hållbar jakt och fiske. Tvärtom behövs den och vi kan inte radera ut oss själva som toppredatorer (även om jag önskar att vi hade haft lite mer konkurrens från de vilda).

Däremot är det inte en lösning för hur vi kan ersätta de dåliga matkällorna. Om vi ska ersätta stora delar av nötkött, quorn och andra riktigt dåliga proteinkällor så behövs alternativ som tål stor produktion. Det klarar tyvärr inte viltet i våra skogar, sjöar och hav.

Sen får var och en avgöra om man ska sluta äta kött helt, men att vi som population måste dra ner kraftigt är ganska givet. För att det ska vara möjligt behövs styrmedel för att verkligen få förändring. Framförallt borde vi kunna beskatta importerat kött i större utsträckning. Det är väldigt orättvist mot våra egna bönder som ska följa en hård och kostsam lagstiftning för djurhållning att behöva konkurrera med importerat kött som kan produceras helt annorlunda. Lika så bör man kunna beskatta flygfrakt och exempelvis quorn hårdare. Samtidigt som vi kan stötta lokal och klimatsmart produktion där det behövs. Tyvärr sitter vi även i knät på EU här och även om det är bra om alla i EU kan dra åt just det hållet är nog intresset ett helt annat.
 
Även här har Viltkött sin egen speciella stjärna på himmeln.

Det stämmer att dom Älgar och Rådjur är idisslare och i och med detta sker ett metanutsläpp, dom är vilda djur och tillhör naturligt den Svenska faunan och så har det historiskt varit längre än människan bott här, men det är dom senaste 15-20åren som detta propageras för att vara ett stort miljöproblem.

Nu är det så finurliga att när man äter vilt så sänker du ju aktivt dessa metanutsläpp i och med att du ser till att antalet av dessa idisslare blir färre än dom skulle vara om man inte jagade dom, detta är i det närmaste unikt i födoväg.
Om vi inte skulle äta dom så skulle ju dessa arters metanutsläpp inte försvinna utan rimligen öka då dom torde bli fler till antalet...helt logiskt för både folk och fä utom möjligen jaktmotståndare.

Ni vet väl viltkött är klimatsmart, polletten trillar ner på fler och fler. :)

Så om metangas anses som ett miljöproblem så är ju jakt inte bara viltvård, det är ju även klimatvård. :)



För den som inte känner till begreppet cherry påicking kan det vara värt att googla litet, t.ex.

”Begreppet cherry picking – på svenska körsbärsplockning – syftar på ett vanligt argumentationsfel när tex en forskare, journalist eller lekman använder argument, belägg och forskningsstudier som stödjer en viss tes eller förutfattad mening och samtidigt ignorerar andra teser och väsentliga data”

cherry picking kan vara mer eller mindre uppenbart. En forskare kanske refererar till 5 articklar som stärker en tes men undviker att ta upp dom 50 articklar som talar emot.

I riktigt grova fall händer det att man plockar an mening i en artickel ur sitt sammanhang eller till och med selektivt väljer enskilda data ur ett diagram plockar bort störande detaljer och använder det som återstår för att stärka sin åsikt.

En god regel om man läser något som verka stämma med ens egen åsikt är att gräva lite djupare och försöka hitta argument och analyser som talar emot det man tror på. Gör man inte det är risken stor att körsbärsplockande övergår i pajkastning mot någon som gillar andra typer av körsbär.
 
Tomaten, en klimatvärsting.

Jag ser att denna artikel är publicerad 2007. Det är så länge sedan att förhållandena sannolikt har ändrats på flera punkter, bland annat pga denna rapport. Sedan håller jag med dem som påpekar att det är bättre att äta säsongsprodukter under rätt säsong. Så har jag själv inte alltid gjort och måste bättra mig.
 
:rolleyes: Nying, ska vi kolla vilka här som har högskole-examen och vilka som inte har det? Eller hur vill du bevisa din tes? Du kan inte påstå att folk har brist på B12 utifrån vad de äter, det finns sätt att få i sig B12 utan att äta kött.
Det finns säkert massor av desinformation och myter i din lilla bubbla men jag har min egen teori:

Vegetarianer har högre IQ.
Enligt en brittisk studie hade en grupp 30-åriga vegetarianer högre intelligens vid tio års ålder än en grupp köttätare. Samtidigt kan felaktig vegetarisk kost ge brist på B12 och dålig fettkvalitet, vilket kan leda till sämre intelligens.

Källa: Forskarna Young och Pellets tabell "Myt/Verklighet", översikt över alla fördomar om proteinintag från vegetarisk mat.

Hej. Läs gärna min länk till rapporten från BBC. Det är alltså inte "min bubbla". Det är en helt färsk rapport där man bland annat utfört experiment i Afrika på elever. Man gav olika grupper soppa bestående av kött eller vegetarisk kost. Barnen som fick köttbaserad mat fick markant bättre skolresultat.

Later in life, the amount of B12 in a person’s blood has been directly correlated with their IQ


Kort sagt, vill du att dina barn skall få fina högskolepoäng - börja jaga.
 
Hej. Läs gärna min länk till rapporten från BBC. Det är alltså inte "min bubbla". Det är en helt färsk rapport där man bland annat utfört experiment i Afrika på elever...

Yeah, och ändå har den redan förklarats ogiltig av flera näringsexperter och anses bygga på föråldrade idéer som inte längre gäller. Hur många länkar vill du ha? Som Kalleps redan förklarat, man kan hitta belägg för precis vad som helst (cherry picking) bara man vet hur man ska leta. BBC är en nyhetskanal och deras uppgift är att lyfta aktuella frågor. Alla dokumentärer behöver alltså inte vara "fakta", de kan belysa olika fenomen ändå och syftet kan vara att ställa frågor som underlag för diskussion. BBC har också gjort dokumentärer som "Meat a threat to our planet" vilket då kanske kan anses belysa den andra sidan. Din åsiktsbubbla begränsar dig, är inte det ett problem om du vill föra en kvalificerad och förutsättningslös diskussion?

" Kort sagt, vill du att dina barn skall få fina högskolepoäng - börja jaga. "
Och beläggen för det påståendet hittar du var?
 
Yeah, och ändå har den redan förklarats ogiltig av flera näringsexperter och anses bygga på föråldrade idéer som inte längre gäller. Hur många länkar vill du ha? Som Kalleps redan förklarat, man kan hitta belägg för precis vad som helst (cherry picking) bara man vet hur man ska leta. BBC är en nyhetskanal och deras uppgift är att lyfta aktuella frågor. Alla dokumentärer behöver alltså inte vara "fakta", de kan belysa olika fenomen ändå och syftet kan vara att ställa frågor som underlag för diskussion. BBC har också gjort dokumentärer som "Meat a threat to our planet" vilket då kanske kan anses belysa den andra sidan. Din åsiktsbubbla begränsar dig, är inte det ett problem om du vill föra en kvalificerad och förutsättningslös diskussion?

" Kort sagt, vill du att dina barn skall få fina högskolepoäng - börja jaga. "
Och beläggen för det påståendet hittar du var?

Nu är ju deras experiment i Afrika inte en åsikt. Det är fakta.
Åter:
Creatine, carnosine, taurine, omega-3, heme iron and vitamins B12 and D3 only occur naturally in foods made from animal products

Att utifrån detta ha en "köttfri dag" i skolan påvisar tydligt hur korkad samtiden faktiskt är. Många barn idag lever i fattiga familjer där bra kött säkerligen lyser med sin frånvaro. Att då, för att någon fin människa med dreadlocks på södermalm skall döva sitt samvete, införa broccolisoppa är helt vansinnigt. Barnen behöver kött. De behöver kött för att kunna utvecklas och prestera.

Vad gäller att rädda planeten så finns det bara ett svar och det är befolkningsökningen. Detta har man nu helt släppt från miljörörelsen vilket påvisar att det är andra saker som styr denna idag. Jag antar att det har med migration att göra...
 
Kort sagt, vill du att dina barn skall få fina högskolepoäng - börja jaga.
Nu vet jag att lyteskomik är ofint, men är det inte lustigt att en jägare som uppenbarligen inte vet vad högskolepoäng är skriver denna rad? Vad är "fina" högskolepoäng? Och var finns korrelationen mellan intelligens och högskolepoäng? Visst, ska du plugga teoretisk fysik kanske det hjälper med hög IQ, men knappast för de flesta utbildningarna där flit, läskunnighet och tålamod är det viktigaste. Och Nying, man får inte fler högskolepoäng om man är mer intelligent, man får poäng per avklarad kurs. Kanske dags för farbror att läsa en distanskurs?
Och du - glöm inte studien där det visar sig att barn i familjer som äter mycket vilt får mätbart sämre kognition, på grund av bly som lagras i hjärnan.
 
Nu vet jag att lyteskomik är ofint, men är det inte lustigt att en jägare som uppenbarligen inte vet vad högskolepoäng är skriver denna rad? Vad är "fina" högskolepoäng? Och var finns korrelationen mellan intelligens och högskolepoäng? Visst, ska du plugga teoretisk fysik kanske det hjälper med hög IQ, men knappast för de flesta utbildningarna där flit, läskunnighet och tålamod är det viktigaste. Och Nying, man får inte fler högskolepoäng om man är mer intelligent, man får poäng per avklarad kurs. Kanske dags för farbror att läsa en distanskurs?
Och du - glöm inte studien där det visar sig att barn i familjer som äter mycket vilt får mätbart sämre kognition, på grund av bly som lagras i hjärnan.
Hej Mats, om du över upp din läsförståelse så ser du snart att mitt svar handlar om det löjliga inlägget om just högskolepoäng.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.