Tomater och Bananer större klimarbovar än Oxfile ?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
I mat klimat listan som används för att ta fram diagrammet står följande på sid 15-16

”Viltkött utgör endast några få procent av den totala köttkonsumtionen i Sverige och det är således inget alternativ varken praktiskt eller miljömässigt att tillåta viltet att öka i en sådan utsträckning att viltköttet kan substituera betydande mängder av det kött vi konsumerar idag. Används vilt som en väsentlig del av kosten (över 2-4%) kan den låga klimatsiffran på 0,5 kg CO2e/kg inte längre användas, då en ökad användning av vilt skulle ta bort vilt från marknaden som behöver ersättas med annat kött. Det kan också vara relevant att inte betrakta de vilda djuren som skjuts och konsumeras som en del av det naturliga ekosystemet utan som något som människan kontrollerar. Då måste utsläppen från de vilda djuren inkluderas i viltköttets klimatavtryck. Även älgar och rådjur är idisslare vars fodersmältning orsakar metanutsläpp, vilket ger betydande klimatpåverkan. Dock saknas livscykelanalyser över viltkött. Metanutsläppen från hjort och rådjur ligger i samma storleksordning som för lammkött baserat på kg kroppsvik”

Sen tycker jag man ska vara tydlig och skriva flygimporterade äpplen i stället för bara äpplen.
En snabb googling gav följande:


Ett utdrag för den som inte orkar öppna länken:

"Först och främst: lugn i stormen. Frakten är inte nästa stora grej du måste ha koll på i matbutiken. Den mesta maten fraktas på båt, lastbil eller tåg vilket står för en relativt liten del av matens klimatpåverkan. Vill du äta klimatsmart? Dra ned på köttet, maxa med vego och se till att du själv tar dig klimatsmart till butiken. "
 
Bra att du tog upp ämnet cyklar och elproduktion även om det egentligen förtjänar en egen tråd.

Om man jämför en vanlig trampcykel med dynamo mot en nu så i ropet el-cykel med ledbelysning matad från uppladdat batteri så vinner den förstnämnda i alla fall med hästlängder, inte ens Litiumbatteri eller eller miljöförstörande vindkraftverk behöver den nyttja för att ta sig frånpunkt A till B.

Dessutom är motionen man får på köpet främjande för folkhälsan. :)


Ändå är det inte trampcykeln man väljer subventionera utan el-cykeln.
Äntligen något jag kan hålla med dig om (även om jag inte direkt ser kopplingen till tramset om kött kontra äpplen). Jag fattar inte poängen med elcykel alls.
 
Nu är det kanske inte helt fel att jämföra maten som den verkligen är när vi stoppar den i munnen och kalori mot kalori för det ger rimligen en bättre bild av hur mycket av födan man måste tugga i sig för att tillgodose kroppens dagsbehov.
Sen finns det ju ett stort frågetecken till att transportera vattenrik mat (tex gurka och tomat innehåller mer än 90 procent vatten) från utlandet till Sverige när vi har ett av Världens bästa dricksvatten hemma, när det dessutom finns bättre alternativ som lufsar runt i skogen utan att tillvaratas så bra som det skulle kunna.
Hela jämförelsen är tendensiös och rent ut sagt usel. Varför jämföra lokalt producerat kött med grönsaker som odlas och fraktas tvärs över jorden? Majoriteten av animaliskt protein som äts i Sverige importeras ju. Och för det som produceras i Sverige importeras ju en stor del av proteinet från utlandet. Den som ojar sig över importerad soja borde känna till att för att producera ett kilo animaliskt protein så går det åt tre till fem kilo vegetabiliskt protein, i huvudsak soja eller fiskmjöl.

Visst är det sorgligt att den där typen av desinformation får spridas ostraffat, men ännu sorgligare är det att det finns så många - ursäkta uttrycket, men jag menar det verkligen - dumskallar som sväljer smörjan med hull och hår. Jag ställer högre krav än så på vuxna människor.

Och vänligen sluta tjata om viltkött som nån slags lösning. Räkna först på hur mycket utsläpp och miljöbelastning som genereras av jakten från början till slut - inklusive ammunitionen, resorna, utfodringen, etc. Det är kanske bra som en individuell lösning, precis som det kan vara att odla egen potatis och plocka bär.
 
Då ska man alltså inte äta 100 kilo växthusodlade, flygimporterade tomater om dagen. Bra att veta!
Precis! Dessutom finns det väl ingen vettig människa som skulle äta tomater eller bananer för att att få i sig proteiner. Båda frukterna är guldkant på tillvaron och kan inte ses som stapelvara i en vegetarians skafferi.

Man kan dessutom odla tomater i stora delar av Skandinavien, t.o.m. utan växthus. Men de är en säsongsvara. Jag odlar mina egna, klipper ner plantorna och tar in kvisttomater nu när temperaturen börjar krypa neråt. Små tomater mognar bra på kvist på en bricka inomhus. När säsongen eller tomaterna är slut äter jag inte färska tomater. Ni äter väl inte kräftor året runt heller?

Tack också till Utemats som lade sojaimporten där den bäst hör hemma, hos köttproducenterna. Det finns fina, rika, inhemska proteinkällor som vi vegetarianer klarar oss bra på.

Jag börjar verkligen tröttna på trådar som denna här på Utsidan. Hela tråden är bara försök att jäklas och provocera, den borde få självdö genom att vi struntar i att kommentera men det är precis så som desinformationen sprids. Tack till er som orkar bemöta skitsnack och vinklade "fakta" som det här.
 
Används vilt som en väsentlig del av kosten (över 2-4%) kan den låga klimatsiffran på 0,5 kg CO2e/kg inte längre användas, då en ökad användning av vilt skulle ta bort vilt från marknaden som behöver ersättas med annat kött. Det kan också vara relevant att inte betrakta de vilda djuren som skjuts och konsumeras som en del av det naturliga ekosystemet utan som något som människan kontrollerar. Då måste utsläppen från de vilda djuren inkluderas i viltköttets klimatavtryck. Även älgar och rådjur är idisslare vars fodersmältning orsakar metanutsläpp, vilket ger betydande klimatpåverkan. Dock saknas livscykelanalyser över viltkött. Metanutsläppen från hjort och rådjur ligger i samma storleksordning som för lammkött baserat på kg kroppsvik”

Även här har Viltkött sin egen speciella stjärna på himmeln.

Det stämmer att dom Älgar och Rådjur är idisslare och i och med detta sker ett metanutsläpp, dom är vilda djur och tillhör naturligt den Svenska faunan och så har det historiskt varit längre än människan bott här, men det är dom senaste 15-20åren som detta propageras för att vara ett stort miljöproblem.

Nu är det så finurliga att när man äter vilt så sänker du ju aktivt dessa metanutsläpp i och med att du ser till att antalet av dessa idisslare blir färre än dom skulle vara om man inte jagade dom, detta är i det närmaste unikt i födoväg.
Om vi inte skulle äta dom så skulle ju dessa arters metanutsläpp inte försvinna utan rimligen öka då dom torde bli fler till antalet...helt logiskt för både folk och fä utom möjligen jaktmotståndare.

Ni vet väl viltkött är klimatsmart, polletten trillar ner på fler och fler. :)

Så om metangas anses som ett miljöproblem så är ju jakt inte bara viltvård, det är ju även klimatvård. :)
 
Senast ändrad:
Jag vet inte hur man citerar. Inte lärt mig forumet riktigt.

Men ni tar upp att endast nån procent av köttet kommer från vilt. Finns ju en anledning till detta. Vi saknar stora gräsätande djur. Och även om vi hade så har vi inte marken för dom att beta på.
Älgen vill ju skogsbolagen utrota. Vad är då kvar?
Det är väl på tal att sätta ut visenter. Men det kommer nog någon som ogillar det dom gör också.
Räknas renen till vilt? Bör väl ligga under tamboskap i listorna. Är väl krav på slakteri numera vill jag minnas.
Hur stor del av den svenska befolkningen har ren som huvud kött källa?


Vi har dock möjlighet att förvalta våra vatten bättre så dom skapar mer fisk. Fisk som växer upp själv av den föda som redan finns i vattnet. Dock må vi gå i kurs hos samerna. Dom har ju bedrivit det så länge dom funnits här.
Man har 5 sjöar, fiskar endast i en om året. Dom andra får vila. Och såklart slaktade dom förr renarna på isen till den sjö dom antingen nyss fiskade i. Där finns ju den kunskap som krävs om hållbart fiske.

Själv föder jag upp egna tuppar och fiskar abborre och gädda. Köper nån korv ibland.
 
Apropå att vara korkad. Vegetarisk kost gör dig dum i huvudet:


Later in life, the amount of B12 in a person’s blood has been directly correlated with their IQ. In the elderly, one study found that the brains of those with lower B12 were six times more likely to be shrinking.

Even so, low B12 is widespread in vegans. One British study found that half of the vegans in their sample were deficient. In some parts of India, the problem is endemic – possibly as a consequence of the popularity of meat-free diets.

Är väl iofs ingen nyhet, det påvisas ju rätt ofta numera.

https://www.bbc.com/future/article/20200127-how-a-vegan-diet-could-affect-your-intelligence
 
:rolleyes: Nying, ska vi kolla vilka här som har högskole-examen och vilka som inte har det? Eller hur vill du bevisa din tes? Du kan inte påstå att folk har brist på B12 utifrån vad de äter, det finns sätt att få i sig B12 utan att äta kött.
Det finns säkert massor av desinformation och myter i din lilla bubbla men jag har min egen teori:

Vegetarianer har högre IQ.
Enligt en brittisk studie hade en grupp 30-åriga vegetarianer högre intelligens vid tio års ålder än en grupp köttätare. Samtidigt kan felaktig vegetarisk kost ge brist på B12 och dålig fettkvalitet, vilket kan leda till sämre intelligens.

Källa: Forskarna Young och Pellets tabell "Myt/Verklighet", översikt över alla fördomar om proteinintag från vegetarisk mat.
 
Jag börjar verkligen tröttna på trådar som denna här på Utsidan. Hela tråden är bara försök att jäklas och provocera, den borde få självdö genom att vi struntar i att kommentera men det är precis så som desinformationen sprids. Tack till er som orkar bemöta skitsnack och vinklade "fakta" som det här.

Skitsnack och vinklade fakta ?

Det finns tabeller i tråden som redovisar koldioxid belastning per kalori i stället för per kilo vilket kan göra att vissa invanda saker hamnar i ett annat dager och det är inte jag själv som gjort dom, ni som spyr galla kan samtidigt inte lägga mycket fram fakta på att dessa skulle vara direkt felaktiga.

Jag anser personligen det befriande att man kan diskutera, granska och ifrågasätta gamla sanningar och myter, inte kränkande.
 
Senast ändrad:
:rolleyes: Nying, ska vi kolla vilka här som har högskole-examen och vilka som inte har det?

Är högskole-examen jämställt med hög Intelligenskvot.....det var som tusan ? :)

Hur är det i länder som inte har några högskolor, är alla människor ointelligenta där ?
Jag personligen är rätt säker på att det inte är så.

Men nu är vi rätt OT.
 
Stordrulen, din sista mening håller jag med om. Det jag inte köper är att du använder kalorier som "relevant" argument för att svartmåla folk som äter tomater. INGEN äter tomater för att få i sig kalorier så hela tråden är bara hittepå för att skapa konflikt. Detta är ett forum för alla som vill vara i naturen, alltså unga tjejer och killar, stadsbor och lantisar, lågutbildade och akademiker, veganer och köttätare, invandrare och infödda. Alla har rätt att få svar på relevanta frågor om friluftsliv men på sista tiden har detta mera känts som ett forum för jaktlobbyn. Ni har en egen grupp här, kan ni diskutera jaktfrågorna där och sluta hoppa på oss andra? Vad är ni så rädda för? Personligen vågar jag inte gå i skogen i oktober, det är skitläskigt när det plötsligt står en karl och glor på en uppifrån ett torn. Jag är alltid rädd att någon ska få för sig att jag är en älg. Så jag vågar påstå att jakt inte alltid är något vi andra naturmänniskor gillar.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.