Törs jag lita på ett Berguven tält?

Äntligen! 15 år senre får vi veta...

BUMP!

Jag stiftade i torsdags bekantskap med nämnda tält på ungefär 5 meters håll straxt väster om Kebnekaise fjällstation i ösregnet. Vårt andra tältlag i ett gäng på 6 sov i vårt kära objekt. Svaret är att - nej, man kan inte lita på "Berguven Tunnel 3". Resultatet? Det läckte som ett grovmaskigt såll till skillnad från mitt 15 år gamla Nammatj 3 GT som betedde sig exakt tvärtom. Nu vet vi äntligen!

(För övrigt undrar jag mycket över vart Berguven tog vägen. Jag hade kring 1997 en "Fjällrävenbyxekopia" från just det märket, vill minnas att den inte heller vara att lita på...)

Berguven var väl Fliesbergs eget märke, typ Urberg, Mckinley osv fast 25 år tidigare. Även jag har en gammal Berguvenryggsäck som jag bytte ut mot en Karrimor i början av 90-talet. Fliesbergs finns kvar, men jag vill minnas att butiken i Bro var betydligt större när jag var mindre.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Berguven 2

Tycker det är lite kul att denna tråd fyller 20 år om ca 10 månader, så jag hänger på eftersom jag idag köpt ett Berguven 2 för en väldigt rimlig peng. Som vi sett i denna tråd är det lite häckel kring kvaiten av några. Är det några som har hyfsade erfarenheter av detta tält?
Som någon frågade runt Y2K, när bedömer ni att det är användbart? Idag är ju folk vana HB Keron och så, men det är ju inte längesedan tälten hade lite andra förväntningar på sig. Vad tror ni: ovanför trädgränsen i minus 20 och 10 m/s samt ösregn 1 dag (12 tim) en septembermarsch?
Var ska jag lägga nivån att testa?

Jag tycker Berguven sablats ned oförtjänt i den här tråden. Jag köpte ett Berguven 1994 och hade det på både fjällvandringar, under flera scouthajker, paddelturer och klätterrosor och slutligen på expedition till Peak Lenin i Kirgizistan 1999.

Det var ett - för tiden - utmärkt tält, enligt mitt tycke. Visst det var inget Hilleberg - men priset var inte det heller.

Det fungerar utmärkt som fjälltält, jag använde det året om.

Tyvärr har jag inte kvar det, men jag gillade verkligen mitt tunnel 2-tält!

Tycker det är lite kul att denna tråd fyller 20 år om ca 10 månader, så jag hänger på eftersom jag idag köpt ett Berguven 2 för en väldigt rimlig peng. Som vi sett i denna tråd är det lite häckel kring kvaiten av några. Är det några som har hyfsade erfarenheter av detta tält?
Som någon frågade runt Y2K, när bedömer ni att det är användbart? Idag är ju folk vana HB Keron och så, men det är ju inte längesedan tälten hade lite andra förväntningar på sig. Vad tror ni: ovanför trädgränsen i minus 20 och 10 m/s samt ösregn 1 dag (12 tim) en septembermarsch?
Var ska jag lägga nivån att testa?

Kul att höra! Du verkar ju ha varit väldigt aktiv med det också (Kirgizistan, bara...). BAksidor kan man ju hitta med allt, så jag är inte ute efter eländesforskning, men vilka baksidar var de stora tyckte du?
Hur var de vid mycket regn exempelvis. Konstaterat att det bara är 4000 mm vattenpelare enl specsen.
Nåt knep du haft med någon förbättring av något, om och som du minns?
Tänkte börja testa här framöver.

Jag sprayade ytterduken med någon produkt från nikwax som jag också använde till min Gore-tex jacka.

Tältet hade lite liten absid, minns jag att jag tyckte. Sov man två i tältet och hade stora ryggsäckar fick de inte plats.

Jag bytte bågar i mitt tält efter några år, till andra av samma längd. Minns inte längre vem som var tillverkare av de nya - men de medskickade var lite klena och en av dem böjde sig, kommer jag ihåg.

Dragkedjorna var bra sydda, men kunde kärva, vintertid, så det hände säkert att de ibland smordes med typ arméns hudsalva eller så.

Men på det stora hela var jag väldigt nöjd med tältet. Jag har så här i efterhand inget minne av att jag någonsin var våt i det av regn, men att det ibland blev en del kondens på insidan av duken.

Som sagt - det är 20+ år sedan jag använde mitt, men jag hävdar att det Är betydligt bättre än sitt rykte i den här tråden.

Stort tack för dina aspekter och tips Jesper! Värdefullt! Nu vet jag några saker att hålla lite särskilt öga på.

Denna tråd får inte dö :)
Jag har ett Berguven "nånting tunnel 3" som jag haft i ca 25 år. Numera är det degraderat till mc-tält då mycket börjat att kännas sprött/torrt men tills för några år sedan hade vi det på våra fjällvandringar. Känsliga dragkedjor för myggnätet är väl det jag retat mig mest på genom åren.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips