Toaspade - behövs den? Om ja, vilken är bäst?

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Är man ensam är behovet inte så stort, är man en grupp så är väl en spade delat på 4-5 personer inte så tungt.

Våra scouter brukar säga "Jag behöver spaden":)

Jag har kört med Fiskars i flera år, och tycker att den fungerar bra. Än har den inte gått sönder.

Packad Eller om du jagar gram Så har du denna på 12g [url sa:
https://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/equipment-c3/washroom-c14/washroom-accessories-c20/the-deuce-1-uul-trowel-p10114[/url]

Den har jag haft men tyvärr tappat bort den innan den kom till användning på riktig. Nu finns den inte att få tag på. Just nu använder jag en leksaks trädgårdsspade av lättmetall. Den funkar bra men vill komma ner i vikt och "deuce" spaden väger 17g och ska funka bra.

När vi nu pratar bajs så vill jag ta upp min sydda "pee rag" som jag använder för att torka kiss istället för att använda papper. Den hänger utanför ryggsäcken för att torka och har funkat kanon vid min senaste 4-dagars vandring på Bohusleden. Vid lämplig tillfälle tvättar jag den ren. Den luktar obefintlig, inget papper som behöver bäras med, bara för att göra nummer 2 förstås. Jag har sålt in den, så nu får jag sy en till hela släkten ;)
Spade och pee rag rekommenderas.

Bilagor

• 20-05-25, Pee rag.jpg
    20-05-25, Pee rag.jpg
    76 KB · Visningar: 540
Den har jag haft men tyvärr tappat bort den innan den kom till användning på riktig. Nu finns den inte att få tag på. Just nu använder jag en leksaks trädgårdsspade av lättmetall. Den funkar bra men vill komma ner i vikt och "deuce" spaden väger 17g och ska funka bra.

När vi nu pratar bajs så vill jag ta upp min sydda "pee rag" som jag använder för att torka kiss istället för att använda papper. Den hänger utanför ryggsäcken för att torka och har funkat kanon vid min senaste 4-dagars vandring på Bohusleden. Vid lämplig tillfälle tvättar jag den ren. Den luktar obefintlig, inget papper som behöver bäras med, bara för att göra nummer 2 förstås. Jag har sålt in den, så nu får jag sy en till hela släkten ;)
Spade och pee rag rekommenderas.

The deuce finns i både 17g och 12g. Tror att du kan köpa båda versionerna på http://ultralightoutdoorgear.co.uk

Du behöver inte dasspapper heller om man ska dra det så långt. Jag nämnde nyligen i en annan tråd att jag skippar papper helt. Jag kör med en portabel bidé istället. Och allt som behövs väger mindre än en halv dasspapperrulle. Bättre hygien och mindre avfall i naturen.

043f9d12798d19a238d7fbbce78df415.jpg

6d690abd7acf97851f4d36e4f77a0503.jpg

Spade i plast från Sea to summit är dömt att misslyckats. Går fort sönder

Jag ren ”blomspade” i metall, nog stål. Om jag köpt den på Plantagen (förut nog Växus), Granngården (förut nog Lantmännen) eller Clas Ohlson kommer jag inte ihåg. Har kajak så vikten på några 100 gram saknar betydelse.

Per

Köpte först planteringsspade på biltema som bara böjde sig så fort det var hårdare underlag.
Sen så köpte jag en kraftigare på järnaffären där spetsen börje sig direkt.
Körde av spetsen med vinkelslipen och passade på att vässa den lite.
Har hållt sen dess.
Läste igenom andra förslag här och det med skohorn lät smart tyckte jag.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips