Toaspade - behövs den? Om ja, vilken är bäst?

Hej!

Jag har sökt runt på forumet och hittar inte en relevant tråd (smäll mig gärna på fingrarna och hänvisa mig rätt annars) så prövar att starta en ny istället.

Hur tänker du kring behovet av en bajsspade? Är det en onödig (...) grej att ta med sig, eller är det en självklar del av din packning?

Jag köpte en Sea to Summit Pocket Trowel Reinforced Nylon, och den gick sönder nästan direkt, så nu blir det retur och påbörja jakten efter en ny.

Vad använder du för spade? Och hur resonerar du kring pris? Det tar bara några googlingar för att se att de lättaste och minst skrymmande spadarna är rätt dyra... Letade efter alternativ som är billigare och hittade då den här bland annat. Det är en Fiskars Planteringsspade från Åhléns som är såhär dimensionerad:

Bredd: 70 mm
Längd: 291 mm
Vikt: 82 g

Kan den funka, tro?

Om du inte vandrat tidigare så tycker jag att du kan prova utan först.

Har du vandrat tidigare kan du ju helt enkelt fråga dig själv om det är svårt för dig att ordna ett tillfredsställande hål med hjälp av händer, pinne eller tältpinne.

Bajsspade har jag endast när det är en grupp som ska sova ute där några ej har naturvana.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Gjorde en kurs i England och fick en på det utanför signaturlistan, nylon, svart med tummarkering och rätt lätt. Efter kursen var jag hemma hos en fd kollega och vi åkte till plantskolan och där låg en hel pall med dem.

Men med grävkäpp, tältpinne eller trädgårdsspade går det tämligen lätt att gräva fri en torva och göra ett litet hål därunder.

go tur

Praktiskt med toaspade om det är mkt folk i rörelse då det är rätt skönt i det fallet att kunna välja ett lite avskilt ställe i något buskage eller likanande. Annars kan man där det är glest med folk ofta lösa problematiken genom att vända på lämplig sten typ handbollsstor.

Planteringsspade i metall har funkat för mig. Jag har tagit med en sådan vid kajakpaddlingar.

Thure

Aldrig haft några bekymmer med att bara använda en pinne, jag behöver inte gå på toa så ofta att tidsbesparingen jämfört med en riktig spade känns värd att bära en extra pryl för.

Hej!

Jag köpte en Sea to Summit Pocket Trowel Reinforced Nylon, och den gick sönder nästan direkt, så nu blir det retur och påbörja jakten efter en ny.
...
Fiskars Planteringsspade från Åhléns
Kan den funka, tro?

Har tyvärr samma erfarenhet av Sea to Summit-spaden, smart tanke, men den går sönder.
Fiskarsspaden tror jag var den min vandringskamrat köpte förra till sommaren, den var utmärkt och jag uppskattar faktiskt att ha hjälp av en spade. Rekommenderas!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips