TNF Stormbreak 2 (bilder)

Ett kupoltält för två personer, eller en om man vill ha lite mer utrymme.
För tälttypen rätt rymligt, med två absider samt god takhöjd. Detta tack vare två extra bågar som spänner ut lite extra längst upp. Klassat för tre säsonger. Yttre tältduken stannar en bit från marken, torde gör en del för ventilationen.

Har kompletterat med Hillebergs linsträckare samt tältpinnar.

stormbreak_2_0051.jpg

img_0773.jpg

img_0769.jpg

img_0761.jpg

img_0757.jpg

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Ännu ett "spröttält"

Hejsan,

TNF gör bra tält och du kommer säkert bli hur nöjd som helst. Jag har själv haft en VE25 och kan bara hålla med om att det är både kondensfritt och gått om utrymme i TNF geodetiska tält :)

Men jag bara måste kommentera en liten detalj. Och det är de två översta tältbågarna som bara slutar mitt i luften.....som känselspröt på en insekt ungefär - därav namnet spröt-tält. Kan någon människa förklara varför denna relativt vettlösa design har blivit så populär? Verkar ju finnas på vart och varannat tält nu för tiden. De gör ju knappt någon som helst nytta, i alla fall inte om man vill ha ett tält som klarar så höga vindlaster som möjligt. Det är ju bara bågarna som går ner till marken som kommer att ta någon last......är väl iofs lite miljöskadat efter att ha jobbat med hållfasthet i snart 20 år....

/ Stefan

Det är väldigt likt TNF Rock 2. Rock 2 har inte två korta bågar upptill ytan bara en som håller ut absiderna - den gör ju ingen större nytta förutom när man öppnar och stänger absiden; för att undvika dropp in genom nätdörren.

Jag är jättenöjd med mitt Rock 2, finns ofta på reor för runt 1500 kr vilket är väldigt prisvärt. Om någon skaffar ett så byt gärna ut tältspikarna mot exempelvis Hilleberg Y-peg och skaffa ett par extra stormlinor - det har de snålat in på.

Hejsan,

TNF gör bra tält och du kommer säkert bli hur nöjd som helst. Jag har själv haft en VE25 och kan bara hålla med om att det är både kondensfritt och gått om utrymme i TNF geodetiska tält :)

Men jag bara måste kommentera en liten detalj. Och det är de två översta tältbågarna som bara slutar mitt i luften.....som känselspröt på en insekt ungefär - därav namnet spröt-tält. Kan någon människa förklara varför denna relativt vettlösa design har blivit så populär? Verkar ju finnas på vart och varannat tält nu för tiden. De gör ju knappt någon som helst nytta, i alla fall inte om man vill ha ett tält som klarar så höga vindlaster som möjligt. Det är ju bara bågarna som går ner till marken som kommer att ta någon last......är väl iofs lite miljöskadat efter att ha jobbat med hållfasthet i snart 20 år....

/ Stefan

Dem sträcker ut innertältet, rätt mycket. Gör mer än man tror för utrymmet.
Tror inte "spröten" påverkar stabilitet i vind nämnvärt.
Enda negativa är väl vikten, 2,7 kg är inte superlätt men spelar kanske mindre roll när man paddlar.

Hur stora är absiderna? Väldigt dålig information på hemsidan tycker jag. Har sökt, utan framgång.

Jag letar efter ett 2 pers kupoltält för bilcamping/paddling med mycket utrymme och högt i tak och det här verkar passa mina önskemål och billigt är det också. Om någon kan tipsa om några liknande tält blir jag väldigt tacksam!

Absiderna är ganska stora. Rymmer lätt en ryggsäck.
Upptäckte dock ett hål i golvet på mitt tält. Lämnade tillbaka och fick ett nytt där två bågsektioner inte ville gå ihop pga ett jack. Dåligt kvalité... Ledsnade och köpte ett Unna istället.

Hej,

Kapar tråden, ber om ursäkt för det. Jag funderar på att köpa ett Stormbreak tält, verkar vara ett trevligt tält. Finns på XXL.

Men jag blir lite skeptisk till kvaliten. Vattenpelare på 1200 mm, håller det tätt?
Enligt googling är duken gjord av "lightweight polyester taffeta". Är det sämre än andra dukar?

Hej,

Kapar tråden, ber om ursäkt för det. Jag funderar på att köpa ett Stormbreak tält, verkar vara ett trevligt tält. Finns på XXL.

Men jag blir lite skeptisk till kvaliten. Vattenpelare på 1200 mm, håller det tätt?
Enligt googling är duken gjord av "lightweight polyester taffeta". Är det sämre än andra dukar?

Blev själv skeptisk när jag såg att det bara var 1200mm i golvet. Tror inte det är speciellt hållbart.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips