Tnf rock 22

Kolla in Gåsen 2 hos tältcentralen. Jag tycker deras tält ser bra ut (på bild i alla fall) och de kan resas i ett svep, inner- och yttertält på samma gång. Bor du i närheten kan du ju besöka dem på Birger Jarlsgatan i stockholm. Jag var nära att beställa från dem, men valde till slut ett annat tält.

Det är kanske lite tungt, 2,8kg.

Senast ändrad:
ja det va ju lite omvänt

varför inte busväder i fjällen?

För det första så reser man innertältet först och sedan på med Flysheet. Det är kanske mindre bra i regn och vind, rent hanterings och torrhetsmässigt.

Konstruktion och stabilitet är det i grunden inget problem med, men just att det glipar bra i nederkant och inte har någon innerdörr gör att jag inte skulle tycka att det skulle vara bekvänt i regn och storm. Sedan känns det lite fladdrigt och det har inte massa staglinor så det blir nog ganska högljutt.

Jo, jag vet, det kan uppstå i skärgården också, men jag försöker att undvika sådana helger med skakig prognos.

Jag gillar tältet, bra "bang for the buck" enligt mig.

/Rob

Det är ju lite knas om man inte kan sätta upp yttertält först och sen hänga in innertältet det är klart. Luftigheten såg jag mer som en fördel, bara man kan spänna ner vid extremare väder. Sätta upp innertältet först för att sen regnskydda, ja det blir ju lite knas.

Tackar alla för förtydligandet.

BZ/

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Lite gammal tråd, men ifall...

...någon söker information om Rock 22, svarar jag ändå. Har haft mitt i minst 5 år. Paddlat kajak, vandrat i flera länder (Spanien till Island), sovit ca. 5-6 veckor/år i min Rock 22, temperaturen har varierat mellan några minusgrader till 30+, isländska vindar är någonting otroligt (Rock klarade galant det som många andra tält inte klarade...), lite snö, ösregn osv. absolut inga problem. Det är mycket enkelt att skydda tältet under ytterduken i regn även när man reser det ensamt. Jag har aldrig haft några som helst problem med detta, inte ens på fjälltur.

Bra köp, tycker jag.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips