Tnf rock 22

Nån som har koll på det tältet? Jag letar efter ett 1-2 manna tält, tunnel eller kupol. Men jag är inte intresserad av att lägga de pengar som HB och HS betingar. Men jag är heller inte intresserad av ett tält där allt blir dyngsurt efter en natt eller ett dygn i höstregn. Då får det hellre vara helt och hållet.

Har även kollat på earlylight, men jag kommer inte fram till något direkt.

Mvh
Fredrik
 
Tjena Fredrik,

Jag har ett Rock 22 som jag köpte förra året.
Det har fungerat fint tycker jag, utifrån de behov jag har. Jag har det till paddling i skärgården.
Klarade sig finfint i kraftigt regn och vind på sensommaren förra året, helt torrt inne.
Ventilationen är mycket bra, beroende på att det är helt öppet innertält, bara med myggnätsdörrar. Det kändes ovant i början, jag ville ha en "vägg" men det har gått över.
Det går fint att sova två fullvuxna karlar i tältet, jag får bra plats på längden trots mina 1,87 och Synmath 7cm. Även höjden gör att jag sitter bra.
Den extra bågen över ingångarna gör att man får en skärm över ingången så att det inte droppar rakt in i tältet när man öppnar upp.

Som ensamtält blir det mycket rymligt.
Jag tittade också på HB Allak innan, men kunde inte motivera prisskillnaden för mig själv och de antal nätter jag sover ute.
Jag har inte funnit någon svag punkt ännu.

För de pengar som detta tält kostar så känns det rätt, även om jag inte skulle ta det med på en tur på kalfjället med risk för busväder.

/Rob
 
Tack så mycket!

Jag har nog tänkt använda det lite allmänt. Kanske någon tur i fjället på de mer trafikerade lederna under sommarmånaderna. Vi får se, men det är också med tanke på paddling som det var intressant.

Nu är mest problemet att hitta ett tält som får plats i min 80l ryggsäck samtidigt som jag får med mig maten. Har tänkt mig en tur i dalarna i Keb-området.

Det trots allt ett rätt hyggligt pris på det tältet.

Mvh
/Fredrik
 
klipp ---

För de pengar som detta tält kostar så känns det rätt, även om jag inte skulle ta det med på en tur på kalfjället med risk för busväder.

/Rob

Nu vill jag veta varför detta tält inte skulle klara busväder på kalfjället? Tycker att det ser ut som en stabil konstruktion och bra kvalitet rakt genom (har bara pillat i butik).


BZ/
 
Nu vill jag veta varför detta tält inte skulle klara busväder på kalfjället? Tycker att det ser ut som en stabil konstruktion och bra kvalitet rakt genom (har bara pillat i butik).


BZ/

Det är det nog, men kanske inte (genom)tänkt för svenska förhållanden där vi är bortskämda med "nordisk resning", inner- och yttertält i ett svep, endast slagen av enkelvävarna. Sen är det det där med ventilationen, med den glipan mellan yttertält och marken kan det bli väl mycket och ett rejält fladdrande om det blåser på duktigt.
 
Ja, hur funkar det. Är det innertältet först som gäller eller? För det är ju sådär kan jag tycka med tanke på hur snabbt det kan gå med väderomslagen om man går i fjälltrakter.

Mvh
Fredrik
 
varför inte busväder i fjällen?

För det första så reser man innertältet först och sedan på med Flysheet. Det är kanske mindre bra i regn och vind, rent hanterings och torrhetsmässigt.

Konstruktion och stabilitet är det i grunden inget problem med, men just att det glipar bra i nederkant och inte har någon innerdörr gör att jag inte skulle tycka att det skulle vara bekvänt i regn och storm. Sedan känns det lite fladdrigt och det har inte massa staglinor så det blir nog ganska högljutt.

Jo, jag vet, det kan uppstå i skärgården också, men jag försöker att undvika sådana helger med skakig prognos.

Jag gillar tältet, bra "bang for the buck" enligt mig.

/Rob
 
Fasen, hade det inte varit för det där med att innertältet sätts upp först så hade jag nog inte tvekat. Men jag har en solotur i fjällområden i tanken och där kan det gå så himla fort när det börjar vräka ner regn. Det vattentäta golvet lär ju bli som en swimmingpool. Att lägga på yttertältet i när det blåser friskt verkar inte helt lätt det heller...

Eller så får man ta att det är lite av ett vackert vädertält men ändå är någorlunda funkis vid busväder om prognosen skulle slå fel. Man kanske kan hyra ett litet tält för fjällturen istället och ha detta när man håller till på låglandet med paddling och annat.

/Fredrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
John_T Finns det någon med erfarenhet av TNF Rock 22 tält... Bo och sova 0
Skipjack TNF Assault bivy, OR Molecule bivy, Helsport Cover Zip Bo och sova 10
wilhelm-tell TNF Stormbreak 2 (bilder) Bo och sova 18
Kallebalik TNF Westwind 2 - Synpunkter? Bo och sova 5
alexs Marmot Grid eller TNF Mountain 25? Bo och sova 1
monkeyboy TNF Vario 23 Bo och sova 0
Daddy TNF Minibus 33 eller MSR Mutha Hubba HP på fjället? Bo och sova 3
Nahoj66 TNF Cat's Meow Bo och sova 9
välitalo TNF VE-25 Bo och sova 3
paxel TNF VE 25 - skillnader mellan eu och us varianter Bo och sova 1
haiwa TNF snowshoe sovsäck Bo och sova 1
KarlK TNF - Himalaya 47 ??? Bo och sova 5
roggi TNF kilobag Bo och sova 3
mani3393 Sovsäck; TNF, MHW, Ajungilak? Bo och sova 0
Onedge TNF sovsäck ? Bo och sova 7
Newlin Tält TNF VE-25 Bo och sova 0
Ällen TNF-Yurt Bo och sova 1
Skeebum TNF Roadrunner 2 Bo och sova 0
niben Erfarenheter av TNF Roadrunner 2??? Bo och sova 4
JE TNF Tundra Bo och sova 0
Kroppe TNF Stratos tält Bo och sova 0
vargmåne TNF Blue Kazoo Bo och sova 4
pernordell TNF Boulder Bo och sova 1
DARLE TNF Corialis Bo och sova 4
nissesson TNF Chattanooga Bo och sova 1
Floot TNF Thunderhead 3D Bo och sova 0
fuxen TNF Chattanoga 3V Bo och sova 0
Egel TNF VE25 och snödrev Bo och sova 5
rolfma Hjælp! TNF VE25 Bo och sova 1
kjellgren Bra tvåmanstält (Hilleberg/TNF) Bo och sova 14
rlindqvi TNF Superlight sovsäck ? Bo och sova 2
Egel TNF VE25 Bo och sova 5
nurmije TNF Mountain 25 Polyester? Bo och sova 4
Någon som har praktisk erfarenhet av TNF Moutain 25? Bo och sova 11
Tnf Cats meow 3D....eller??? Bo och sova 2
Wad TNF VE-25 vs. Hilleberg Nammatj 2 GT Bo och sova 8
prissänkning på TNF tält Bo och sova 1
TNF Tundra 3D Bo och sova 1
Tält: Mt Hardwear eller TNF eller... Bo och sova 6
Matthias87 Tälta i Island - håller vårat North Face Rock 3-tält? Bo och sova 15
an0rak Behålla impulsköp? - The north face rock 2 Bo och sova 9
Rub HJÄLP! The North Face Rock 2 Bo och sova 3
hannulan North Face Rock 2 Bo och sova 14
Soffgrupp Vad tror ni om The North Face Rock 22? Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.