Tjockis-kajak - Prijon Kodiak eller Yukon Expedition

Omfångsrik gröngöling söker kajak... 193 cm, 120 kg och 47 i fötter.

Har snöat in mig på Prijon Kodiak eller Yukon Expedition. Har förstått att båda är av modellen större och tar lika mycket last.

Tittade inledningsis mest på Yukon Expedition då jag fått uppfattning av den som lite mer allround då det vatten jag har nära (Dalälven och lite åar och sjöar), men ju mer jag funderar sneglar jag på Kodiaken... Merparten av den paddling jag tänker på kommer ändå gå på anständigt "öppna" vatten och om det blir så trångt så Kodiaken har svårt att hänga med ska det vara väldigt trångt... Har också fått upplevelsen av att läsa lite att Kodiaken ska vara lite mer lättdriven och med tanke på att man ska framåt mer än man svänger undrar jag om Kodiaken kanske vore ett bättre alternativ som fortfarande kan vara allround?

Är jag ute och cyklar?
 
Jag är 190cm, 105kg och 47 i skor och paddlar Kodiak. Vägde 120 när jag skaffade den och den funkar riktigt bra till mig.



Sent from my fucking telephone using Tapatalk
 
Omfångsrik gröngöling söker kajak... 193 cm, 120 kg och 47 i fötter.

Har snöat in mig på Prijon Kodiak eller Yukon Expedition. Har förstått att båda är av modellen större och tar lika mycket last.

Tittade inledningsis mest på Yukon Expedition då jag fått uppfattning av den som lite mer allround då det vatten jag har nära (Dalälven och lite åar och sjöar), men ju mer jag funderar sneglar jag på Kodiaken... Merparten av den paddling jag tänker på kommer ändå gå på anständigt "öppna" vatten och om det blir så trångt så Kodiaken har svårt att hänga med ska det vara väldigt trångt... Har också fått upplevelsen av att läsa lite att Kodiaken ska vara lite mer lättdriven och med tanke på att man ska framåt mer än man svänger undrar jag om Kodiaken kanske vore ett bättre alternativ som fortfarande kan vara allround?

Är jag ute och cyklar?

Titta gärna på faltkajaker också, där finns det rejält med plats både för dig och 200 kg packning om du skulle vilja och det är mkt beprövade konstruktioner.

Klepper Aerius I dyker upp då och då på Blocket för mellan 5000 och 10000 kr (finns en I:a för 6000 och en II:a för 3000 just nu t.ex.). En ny Klepper (t.ex. SL 490) kostar 26000 kr men det är rea hos en svensk butik just nu så den går att få för 19000. Tycker man det är för mycket så finns det polska kopior från Wayland som nya kostar runt 12000 kr.

/Mats (som paddlar Klepper Aerius I och II)
 
Får läsa på lite om faltkajak. Tack för tipset!

Angående Sportquattros goda erfatenheter av Kodiaken blir jag nyfiken. Hur använder du den? Som ren havskajak, eller har du dristat dig på åar och stömmande vatten?

Mycket av mina funderingar härör till dessa länkar (klicka på specifikation):
http://kajaktiv.se/product/22-prijon-yukon-exp-htp.html (Yukon Expedition)
http://kajaktiv.se/product/11-prijon-kodiak-htp.html (Kodiak)

Vid enkel jämförelse ser Kodiaken ut att vara ungefär lika manöverduglig och stabil som Yukonen, men kursstabilare och snabbare. Varför ska man då ha en Yukon?

Det jag enkelt uttryck undrar är om man gör bort sig med en Kodiak om man ibland vill ge sig ut på åar och stömmande vatten?
 
Jag har bara paddlat runt Grebbestad och Fjällbacka, i skärgård och öppet hav.

Funderar på att paddla Örekilsälven från Kärnsjön, men då kommer jag nog att hyra en kortare. Kodiaken är kursstabil men lättanvänd på havet, dock så är det en ganska renodlad havskajak.



Sent from my fucking telephone using Tapatalk
 
New Touryak 500

Check the new Prijon Touryak 500, was made just for this type of demand, I have tried it, it suprised how well it performed for a big boys kayak. Not as fast a Kodiak, but easier to turn and more stable generally.
 

Bilagor

  • 606.jpg
    606.jpg
    55.8 KB · Visningar: 1,526
Seabird Exp HV

Då får väl jag också vara med och försöka kränga badbaljor.

/Kåre
 

Bilagor

  • Expedition_HV_top copy.jpg
    Expedition_HV_top copy.jpg
    14.1 KB · Visningar: 1,472
Får läsa på lite om Seabirden och den nya Touryak 500 verkar bocka av fler önskemål än Kodiaken. Kul! Gillar skarp att den tar ännu mer vikt så man får med sig inte bara en utan två ölbackar på tur ;-)!

Seabird hade mycket snällare prisbild, men jag gissar det kommer sig av skillnaden mellan materialen?

Sneglar på beg. marknaden och där finns garanterat ingen ny Touryak 500, och en ny kajak på 16-17' tillsammans med allt annat jag som nybörjare behöver börjar svida lite i så fall. Det bär iväg snabbt. Paddel, kapell, flytväst, korvpaket och bag-in-box osv...

Får som sagt läsa på lite mer, men om jag ska spana lite på beg. marknaden, vad finns det för baljor som fyller samma nisch som Seabird Exp HV och nya Touryak 500?
 
Var noga med att provpaddla dom innan du köper också. Känslan i kajaker är väldigt personlig så du bör prova alla alternativen. Det skulle kunna vara så att den du valt inte alls känns bra, utan du känner dig mycket mer hemma i ett alternativ som du kanske redan ratat.
 
Kodiak eller Yukon? Toyota Landcruiser eller Volvos 6-hjuliga terrängbil?

För att besvara den ursprungliga frågan, så är nog Kodiak närmare ditt användningsområde. En suverän långturskajak för den som även ämnar studsa på lite stenar, surflanda och i största allmänhet bära sig hänsynslöst (mot kajaken) åt. Men i strömmande och virvlande vatten är den alltför kursstabil för att vara bekväm.

Ska man in i strömmande vatten, typ älvar med sel och lättare forsar, är Yukon Exp svårslagen. En oöm packåsna med stor manövrerbarhet även när det virvlar och fräser lite. Och så är den ju kult! Så ful att den börjar bli snygg, och det självklara attributet för en man som vill signalera att han VERKLIGEN skiter i hur han ser ut, bara allt fungerar bra. Fundamentalist-funkis!

hälsar Jens
 
har haft både kodiak och yukon i flera år. och jag paddlar minst 5 ggr så mycket i yukon som i kodiaken. yukon funkar till allt. även stora vågor. det enda som talar för kodiaken är att den är lite snabbare och du får lite mer fribord kvar om du lastar i extremt mycket grejor.
kodiaken är inte speciellt stadig olastad, i vågor snett bakifrån. klart skönare med en yukon då.
köp INTE en kodiak utan att testa den olastad i ganska stora vågor. känns det okej så köp den. känns den lite halvläskig i vissa lägen så har du klart större glädje av en yukon.
efter att man vant sej vid yukon så vill man knappast paddla nåt annat än sin lilla runda yukon : )

yukon for ever : )

ps. yukon har extremt litet vindfång åxå i blåsigt väder jmf med exempelvis kodiak
 
Kodiaken får vi spola!

En Touryak, ny modeljämfört med äldre, hur hanterar den strömmande vatten och lättare fors? Garanterat sämre än Yukon, men med tanke på att den ska vara stabil och anständigt manöverduglig borde det väl funka okej utan större risk att få bada.

Måste erkänna att jag är lite kär i Yukonen av nedan nämnda skäl, men Touryaken kännns väldigt intressant då den också sägs vara allround samt lite mer lättdriven.

... och självklart får jag fara kring och prova!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fsund Dagstur/motions-kajak för tjockis? :) Paddling allmänt 3
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.