Tjeuralako eller nedre Vistasdalen, eller...

Hej!

Följer noggrant alla trådar om snöläget men väljer ändå att starta ytterligaren en.

Hade planerat att starta från Nikka på måndag 20/7 för att nå Keb fjällstation fredag 24/7. Planen var att gå Tjeuralakoplatån, vidare till Vistasstugan, Nallo, Sälka och Keb.

Efter att ha läst i diverse trådar sista dagarna känns inte Tjeuralako rimligt. Är det någon som kan ge en färskare rapport än de som finns, eller försöka sig på en gissning. Har aldrig gått just däruppe men kan tänka mig att det är vinter.

Ett alternativ är att gå Vistasdalen direkt från Nikka (inkl. båttransport). Har dock kollat länsstyrelsens hemsida ang. sommarbroar och det verkar som att knappt några lagts ut ännu. Hur är det med vadet vid Vassajokha, är det rimligt utan bro? Med snösmältning och regn? Leden delar sig där i ett vad eller en sommarbro. Finns det andra vad i nedre Vistasdalen att beakta?
Hur är det med tältplatser om man inte vill ta sig hela vägen upp till stugan första dagen?

Jag har en förstagångsvandrare med mig också att ta hänsyn till. Van att vistas i naturen och i god form men första gången i fjällen.

Ett alternativ är förstås Kungsleden från Abisko men det känns stressigt. Är det görbart med en dagsetapp per dag nu? Alltså bruka en dag för varje stuga? Och isf Sälka-Keb på en dag.

Har gått dessa etapper ett flertal tillfällen i olika väderlekar men känner mig väldigt osäker nu, särskilt när jag inte bara har mig själv att tänka på.

Just det, vi tältar och är inte beroende av stugorna.

Tacksam för goda råd!
Madeleine
 
Jag vill minnas att någon här under försommaren har skrivit att sommarbron över Vássajohka numera är ersatt av en fast bro, även om detta ännu inte syns på fjällkartan. Jag minns förstås inte vilken tråd det var. Kan någon bekräfta detta, eller säga att jag minns fel? Hursomhelst tror jag inte jokken går att vada ett år som detta.

Dina övriga funderingar hoppas jag andra kan kommentera bättre.

Lycka till önskar Pelle
 
För tidigt att avskriva?

Tjeuralako borde inte ha det tjockaste snödjupet på alla ställen, även om detta år är mkt speciellt. Östra kammen mot vistasdalen ligger i sydvästläge och är kanske mest stenig just nu. Är dock rädd att det är väldigt blött runt första sjön på tjeuralako.

Svårt att få rapporter och bilder från sällan besökta platser...tarfala börjar tina fram så smått i alla fall.
 
Hej! Vilken rutt blev det och hur var förhållandena?

Vi ska gå från Nikka den 8/8 och var plan är att gå upp till Tarfala och antingen gå över Tjeuralako till Vistas eller via Trepassleden till Nallo. Därför är jag såklart nyfiken på hur läget är från Tarfala och vidare. Om någon annan har erfarenheter eller info tar jag tacksamt emot dessa.

/Björn
 
Hej Björn!

Det blev Vistasdalen till slut men främst pga att vi ville ta det lite lugnt i början. Stugvärden i Vistas hade bara hört ett sällskap som kommit över tjeuralako men verkade inte ha pratat med dem själv. Rek från Keb och Nikka var iaf att det inte skulle vara nåt problem men en del snö.

När jag gick i Nallo den 22/7 var nästan hela dagen snötäckt men snön bar för det mesta. Fortfarande gick man på norra sidan istf på leden. Blev en fin tur men lite mer krävande än vad sträckan normalt är.

Vad jag hörde av andra på Kebs fjällstation var att att Tarfalasjön nästan är helt istäckt. Några hade gått Tarfalapasset men sen avbrutit trepassleden då de var oerfarna och inte vågade ge sig på all snö.

Hoppas någon kan svara bättre om trepassleden! Personligen tycker jag att mycket snö snarare borde underlätta.

En tanke generellt är att det trots allt smälter av och händer en del på några veckor. STFs rapport om Tjäktjapasset den 14/7 sa ca 6-7 km sammanhängande snöfält kring passet. Den 22/7 träffade jag vandrare som kom därifrån och bara haft något hundratal meter snöfält norr om passet. Nu ligger ju visserligen trepassleden delvis högre men ändå.

Lycka till och ha en fin tur!
Madeleine
 
Stort tack för bra info Madeleine och hoppas er tur var fin!

Det är ju tio dagar till det att vi ska ge oss iväg så en del kan hinna att ändras men det kommer säkerligen vara en vandring med en hel del snö om vi går norrut från Tarfala. Vi som går har en del erfarenhet men har inte rört oss över just dessa pass innan så vi får nog göra en försiktig värdering på plats. Stugvärden i Tarfala borde ha bra info.

Vänligen/

Björn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
4g snöläget Tjeuralako, Vistas, Nallo Fjällvandring 1
PI62 Vistas-Kaskavagge-Tjeuralako-Nikkaluokta Fjällvandring 12
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
danneman10 Utmaning eller dumdristigt ? Fjällvandring 39
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
Chrille74 Lättviktstält eller andra märken. Fjällvandring 40
apfaktor Bågarna utanför ytterduken Bra eller dåligt??? Fjällvandring 11
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
VandrarEmil Vandringsstavar eller käpp Fjällvandring 16
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
lapphund Kajka 65 L eller 75 L Fjällvandring 14
triptrapp Tipps på liggunderlag i vinter exped downmat eller.. Fjällvandring 5
k elias Dovrefjell med små barn? Eller alternativ? Fjällvandring 8
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48
Friluffarna Tips önskas: Vita sten till Aktse eller Rinim till Aktse? Fjällvandring 2
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
S.Hellman Lill- eller storsylen Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.