Tjåmuhas

Jag ska ge mig upp till abisko med två relativt oerfarna vandrare i mitten av augusti, jag planerar att ta en topptur på giron eller tjåmuhas
så jag undrar om det är svårt att ta sig upp på tjåmuhas ?
 
Vi ses...!?

Hej!

Jag passerar Tjåmuhas den 16 el 17 augusti på väg genom Ballinvagge. Tänkte däremot inte göra nån bestigning.

Tror däremot inte att berget erbjuder andra besvär än att det är stenigt och jämnbrant hela vägen från fot till topp. Utmärkt skidfjäll!

Lycka till! Jag håller utkik mot toppen!

Mvh Bert
 
ja, det var jag som skrev artikeln :)

Tarfala; sa:
Läs Mats Franks "Abiskoalpernas ringmur" i Fler fjällsmultron.
http://www.bokverket.com/flerbocker.html

Go tur!
Torkel Nilsson

Jag besteg Tjåmuhas från Ballinvaggis förfallna kåta ungefär (hade tältplatsen där). Gick upp längs Tjåmuhas nordöstliga kam som är lättforcerad, inga jobbiga block, och inte så brant.

Sen nådde jag förtoppen 1688 m.ö.h, dvs toppen nordväst om huvudtoppen, som är 1743 m.ö.h.

Från förtoppen går man ner litegrann i ett pass innan sista stigningen mot toppen tar vid. Den sista stigningen är ganska jobbig med stora lättrörliga block samtidigt som det är ganska brant. Men inga speciella problem.

Utsikten från toppen är helt otrolig med större delen av Torneträsk, vassa spetsiga norska fjäll, bla Storsteinsmassivet, samt söderut imponeras man bl a av Kåtotjåkkamassivet. Från förtoppen 1688 är utsikten fin ner mot sjösystemet vid Alesjaure oxå.

Nedstigningen gjorde jag faktiskt rakt i östlig riktning (ganska brant) ner mot Ballivaggi. Detta är en konvex brant, dvs man ser inte riktigt fortsättningen. Längre ner kommer man ner i glatta svahällar och strida bäckar som gör det lite halt.

En hel del snö brukar ligga kvar som man kan glida på. Det är bäst att hålla sig så långt söderut som möjligt under nedstigningen dvs till höger sett från 1743-toppen. Man får ta det försiktigt på nervägen. Men jag gick ensam och det hände inget :)

Men är man osäker eller om sikten är dålig så är det nog bäst att ta samma väg ner som upp.

En alternativ väg upp verkar vara via den tydliga glaciärnischen (mellan 1688 och 1743 topparna) som syns nerifrån. Men det verkar brant.

Go tur !

MVH Mats Frank, Umeå
[Ändrat av mafr 2002-08-06 kl 01:33]
 
tackar

Hmm den 16-17 aug är jag kvar hemmavid så du lär ju inte se mig på toppen =)

Jo tänkte väl när man tittar på kartan att man kan ta sig upp på nordost sidan!
men det blir nog samma väg ner =)


tack för hjälpen =)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.