Tjåguoristugan

Denna stuga finns med på smhis hemsida och visar väderprognoser. Vad jag undrar är vart stugan finns? Jag har inte lyckats hitta den på Sarekkartan och hittar heller ingenting när jag googlar på den.

Någon snäll person som kan upplysa mig? :)

Tack på förhand
 
Var tusan kommer den stavningen från? "Nystavning" av själva berget är Tjågg - special-N - åris. Det där "ou" har jag aldrig sett.
 
Var tusan kommer den stavningen från? "Nystavning" av själva berget är Tjågg - special-N - åris. Det där "ou" har jag aldrig sett.

håller med, trodde TS stavat fel, men googlade och där fanns det. Jag börjar bli för gammal, känner mig mera hemma med Hambergs namn är alla dessa nya
 
Själva stugan nedmonterades och forslades till Jokkmokk någon gång på 60-talet. Har för mig att den numera står uppsatt i Ájttes (Svenskt Fjäll- och Samemuseum) trädgård.
 
Själva grejen är att Tjåguoristugan finns med hos SMHI och har prognoser. Det var så jag började fundera över den. Så stavningen kommer från SMHI :)
 
Du gör helt rätt som undrar, för det här är ju helskumt. På prognosens kartbild omges "Tjåguoristugan" av orterna Ritsem, Saltoluokta, Kvikkjokk, Vaisaluokta och Tjåmotis. De tre första platserna har fjällstationer, den fjärde turiststuga, den sista är en by. Även vid de fyra första finns lokalbefolkning.

"Tjåguoristugan" är inget man söker fram utan det serveras automatiskt för den som vill titta på Sarekområdet. Det är också bara de nu nämnda ortnamnen som ges, inga andra. De fem föregående är ganska kända för fjällvandrare. Som en kanin ur hatten dyker då "Tjåguoristugan" upp.

På yr.no har man också denna skumma plats, fast där heter den i alla fall "Tjågnorisstugan".

Jag har skrivit till SMHI och bett om koordinater.
 
Jag har skrivit till SMHI och bett om koordinater.

Bra initiativ. Frågan är om det även skulle löna sig att fråga varifrån de fått den konstiga stavningen. Och om det ska vara en ersättning för det moderna tecknet ŋ (som till vardags kallas "apsvansar" på Lantmäteriet). Men det kanske är svårt att hitta den person som är ansvarig för detta...
 
Tittar man på denna länk: http://www.svenskgeografi.se/laen/norrbotten/17219-tjaaguoristugan.html

Och väljer Satellite (eller vanlig kartbild för den delen) tycker jag det ser ut om om den ska ligga där Mikkastugan ligger? Vad tycker ni andra om vart den verkar ligga?

Mycket bra initiativ av Lars G A att höra med SMHI om koordinater. Det verkar mycket konstigt att ha en plats med namnet ..."stugan" och det faktiskt inte finns någon stuga där :)

Nej, pilen sitter där stugan (troligen) låg. Mikkastugan ligger där den ska, längre västerut och syns t.o.m. om man zoomar in. Följ linjen pilen-underkanten av molnet t.v. fram till Mikkajokk och zooma
 
Nej inte vid Mikkastugan. Du har Tielmavadet rakt väster om markeringen, så det är i Rapadalen de har markeringen.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.