Tjärvalla ?

Mina turskidor behöver tjärvallas och servicen där jag bor hade stängt för säsongen så jag köpte en burk.
Är det nån här som har vallat med tjära och varmluftspistol eller känner till nån bra vallservice i Stockholm ?

TACK för alla tips !

Kalle
 
Tjärvalla

Hej,
Jag tjärade mina turskidor förra våren inför en tur. Precis som du föreslår så använde jag varmluftspistol. Penslade på tjäran, värmde ordentligt och sedan torkade jag av överskottet så att det blev jämnt fördelat. Om jag inte missminner mig finns tjärvallning beskrivit i "Mera Ute" av Torvald Vermelin.
Lycka till
Ingemar
 
Håller med Ingemars inlägg, svårare är det inte, men kan väl bidra med lite detaljer, hur jag gjort.
- gör rent skidorna först. Om tjära eller valla med skräp i finns kvar: värm försiktigt och skrapa bort med sickel.
- pensla på tjäran. Det går lättare om den är lite uppvärmd (värm hela burken först).
- värm in tjäran i skidan (flytta värmepistolen fram och tillbaka hela tiden). Det kan få bli små ljusa bubblor i tjäran några ögonblick just där du värmer, men inte varmare, du vill inte koka tjäran eller få brännskador på träet... tjäran ska inte brännas eller kokas in, bara värmas in.
- pensla på mer och värm igen, om träet verkar behöva det
- torka av överskottstjära med trasa direkt efteråt, när skidan fortfarande är varm.

Apropå böcker med beskrivningar på hur man gör står det lite i "Utrustning för friluftsliv" av Erik Lind, ungefär samma punkter som jag skrev ovan.
 
Jag har även hört att det är bra att börja värma skidan från mitten och utåt. Det skall tydligen vara mindre risk att skidan spricker eller slår sig då. Man bör inte heller hålla på så länge att hela skidan blir varm utan arbeta relativt snabbt så att värmen stannar i ytan och sedan svalnar.

Fredrik
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.