Tipsa mig om hur jag ensam kan lasta kajaken på bilen

Jag skulle då och då vilja kunna ta en paddeltur ensam, men det finns ett problem... Jag klarar inte av att få upp (eller för den delen ner) min havskajak på/från biltaket utan hjälp. Jag skulle därför vilja få tips om nån anordning om jag kan köpa eller bygga för att själv kunna lasta på och av kajaken.

Akta ryggen!

Förut och nån enstaka gång numera när jag ska lasta på och av min gamla dubbelkajak, (Otter Explorer 40kg!)
så använder jag mig av ett rör ca 1m långt som jag sticker in i det främre lasthållarröret. Röret har jag bankat ovalt så det inte snurrar och den del som sticker ut är svagt uppåtböjt.
Jag lägger eller kör fram kajaken på vagn jämsides med bilen, tar och lyfter upp kajakfören på röret, ser till att den inte glider av eller mot bilen, tar bort vagnen, går till aktern och lyfter upp den på bakre lasthållarröret. Sen är det bara att väga in kajaken till rätt position, binda fast och åka.
GLÖM bara inte att ta bort röret !!!!!
Avlastning i omvänd ordning.
Röret som jag använder är ett tjockväggigt rostfritt rör som jag hittade på Storsjöns botten för länge sen. Aluminiumrör blir för klent, det duger inte för tunga kajaker. Om det skulle vika sig så är det inge kul längre!
Numera har jag en Citroën som man kan säga åt att ligga på mage, då blir det inte så högt att lyfta. Dessutom kör jag med lätta träkajaker. Den tyngsta jag lastar väger under 21kg! Hon är däremot 560cm lång och lite knepig att hålla i när det blåser.

Som sagt, var rädd om ryggen, ryggskott och diskbråck är INTE trevliga.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Detta funkar för mig

Jag har skaffat en bit (ca 50cm) frykantsprofil som jag kan trä utanpå den del av takräcket som sticker ut. Fyrkantsprofilen har jag klätt med tunt skumgummi. Sen lyfter jag upp fören på kajaken först, stödjer den mot förlängningen av räcket och sedan aktern rätt upp på taket.

Här är ytterligare en länk till en tidigare tråd:

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=11181

Dels gäller det ju att få upp kajaken på taken och sedan dessutom att få upp den på det stöd man nu kan tänkas ha. Förutom "stödpinne" att sticka ut åt sidan har jag sett till att endast ha låga hållare som jag kan väga upp och skjuta in kajaken på. På äldre takräcken gick det att skjuta in ett rör/stång inuti takbågarna. På nyare går dock inte detta och någon av de konstruktionder som beskrivits här eller i tidigare trådar måste användas.
Då jag var ute och paddlade förra helgen berättade en av paddlarna om hur han (både större och kraftigare än jag) hur han efter en dagspaddling hade försökt upp kajaken på de J-formade vertikal-hållarna och upptäckt att det bara inte gick och att armarna inte ville. Efter ett tag kom en förbipasserade som hjälpte till. Sån tur kan man dock inte alltid lite på att ha.

Lennart

Kanske det enklaste kan vara att...

... du tager en bit (60-70 cm) liggunderlag.

Om du lägger biten så att den ligger runt ytterdelen av främre lasthållar-röret samtidigt som den faller ner över bilens takkant/dropplist så morde det funka bra! Nu är det bara att lägga en andra bit underlag under aktern och lyfta upp fören. Sedan vrider och lyfter man bara upp båten på taket!

PS Liggunderlagsbitarna kan man ju med fördel klippa till sålunda, att de kan användas som skydd i botten på stuvutrymmena under färd.

Strmbrg, som faktiskt inte testat detta men tror att det funkar ändå... :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips