Tips vid tältköp önskas

Hej!

Har bestämt mig för att köpa ett tält nu och har självklart lite funderingar. Tältet kommer att användas främst på vår, sommar och höst i både fjäll och skogsmiljö. Budgeten ligger på ungefär 2000 kr.

Jag har tittat på Bergans Compact 2, fjällräven skule shape rs2, fjällmark artic 2 och Urbergs tvåmanna tunneltält. Har kikat igenom blocket och utbudet verkar rätt tunt.

Tacksam för alla tips, tankar och idéer!
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Hej!

Har bestämt mig för att köpa ett tält nu och har självklart lite funderingar. Tältet kommer att användas främst på vår, sommar och höst i både fjäll och skogsmiljö. Budgeten ligger på ungefär 2000 kr.

Jag har tittat på Bergans Compact 2, fjällräven skule shape rs2, fjällmark artic 2 och Urbergs tvåmanna tunneltält. Har kikat igenom blocket och utbudet verkar rätt tunt.

Tacksam för alla tips, tankar och idéer!

Vill tipsa om att inkludera Bergans Compact light 2 i urvalet, då det är både rymligare och bättre material (silikon belagd yttertältsväv istället för PU belagd) än vanliga Compact till lägre vikt. Även Northstar WBT 2 kan vara av intresse.
 
Ska du bara bo i det själv så kan jag inte nog prisa Hexpeak som säljs på www.fladerlatt.se mfl

Jag köpte mitt i julas och har redan hunnit nyttja det i 4 nätter ute. Stormsäkert, gott om plats till packning och att sitta inne i tältet och laga mat. Halva vikten mot ovanstående (1243 gram) och inom din budget för 1690:- fraktfritt.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    75.5 KB · Visningar: 1,967

Calexico

Avslutat
Ska du bara bo i det själv så kan jag inte nog prisa Hexpeak som säljs på www.fladerlatt.se mfl

Jag köpte mitt i julas och har redan hunnit nyttja det i 4 nätter ute. Stormsäkert, gott om plats till packning och att sitta inne i tältet och laga mat. Halva vikten mot ovanstående (1243 gram) och inom din budget för 1690:- fraktfritt.
Såg intressant ut men får man inte innerduken i ansiktet? såg en video där bara innertältet var uppsatt och det såg tight ut. och hur e det med regn och vindtäthet?
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Jag ligger på 7 cm luftmadrass och är 1.85 lång och längre än det ska man nog inte vara. Jag får inte innertältet i huvudet utan ligger superbra i tältet. Eftrsom innertältet har en separat duk på ca 40 cm höjd och myggnätet följs därefter så känner jag inget drag alls trots att det blåst en del när vi varit ute. Ventilationen uppe i toppen måste dock vara öppen annars blir det en hel del kondens, öppen så blir det ingenting och ventilationshålet fungerar även som "skorsten".

Nu har det ju inte regnat ett dugg när vi har varit ute utan antingen varit snö eller snustorrt så ännu kan jag inte uttala mig om regntätheten. Det jag gillar bäst är att man ändå får upp värme i tältet trots att det är öppet nertill plus att jag kan sitta på madrassen med innertältet nerfällt om jag vill hålla mig inne och har då massor med plats. Idealhöjden på tältet har jag konstaterat till att vara 138 cm. Höjden gör det också smidigt att ta sig in och ut ur tältet.
Tältet är ju tänkt med vandringstav för att resa men fungerar även med pinne, stång eller att hissa upp nocken med en lina ex runt en gren.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    37 KB · Visningar: 1,380
Hej!

Har bestämt mig för att köpa ett tält nu och har självklart lite funderingar. Tältet kommer att användas främst på vår, sommar och höst i både fjäll och skogsmiljö. Budgeten ligger på ungefär 2000 kr.

Jag har tittat på Bergans Compact 2, fjällräven skule shape rs2, fjällmark artic 2 och Urbergs tvåmanna tunneltält. Har kikat igenom blocket och utbudet verkar rätt tunt.

Tacksam för alla tips, tankar och idéer!

Just den modellen av fjällräventält har jag erfarenhet av, goda erfarenheter. Det är ganska litet men funkar ändå bra för två personer och ryms två ryggsäckar och kängor i absiden. Väger 2062 gram med påse och allt(ej extra reservstänger). Mycket enkelt att sätta upp även om man är själv och det blåser rejält. Funderar du på att använda det på ensamturer så är det ett solklart val.
 
Jag instämmer i hyllningen av Sil-Hex Peak. Tycker utrymmet och takhöjden samt den låga vikten gör tältet väl värt pengarna. Att man även kan uppgradera med innertält till två personer ser jag om en fördel.
 

Liknande trådar

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.