Tips vandring Europa

Hej

Vi planerar en vandring i Europa till hösten men vill åka på egen hand och helst slippa planera och förbereda för mycket.

Finns det nånstans där det är lika enkelt att hitta vägen, mat och logi som efter de svenska lederna (t ex Kungsleden)? Dvs där det finns övernattningsmöjligheter som man inte behöver boka i förväg, möjlighet att köpa mat osv

Tacksam för tips.

Det får sen också gärna vara nära till plats dit det är billigt/enkelt att flyga. Finns det sen vägbeskrivningar, guider och kartor mm att skaffa i förväg är det ännu bättre.

Hälsningar

Anders

Hej, jag rekommenderar att du läser boken "Vandra i dolomiterna" där finns 4 leder beskrivna till fullo om jag minns rätt. Jag kommer inte ihåg vad författaren heter men boken är rätt så nyligen utgiven. Jag och min sambo hade tänkt att vandra där i sommar men dolomiterna passade inte då vi måste vandra i juni.

Hälsningar
David

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
body; sa:
Hej, jag rekommenderar att du läser boken "Vandra i dolomiterna" där finns 4 leder beskrivna till fullo om jag minns rätt. Jag kommer inte ihåg vad författaren heter men boken är rätt så nyligen utgiven. Jag och min sambo hade tänkt att vandra där i sommar men dolomiterna passade inte då vi måste vandra i juni.

Hälsningar
David

Författaren heter Ewa Hellström-Boström, känd
svensk alpinist mm. Av lederna hon beskriver är
Alta Via 1/Höhenweg 1 den enklaste, och går genom
några av Östdolomiternas finaste områden.

Jag kan ha haft otur, men mina fem besök i Dolomiterna förknippar jag mest med dåligt väder.

Före 15 juni är det svårt att fixa övernatning utmed
vandringen - möjigen kan jag tänka mig att många
posti tappa utmed GTA i Italien öppnar rätt tidigt
under år med lite snö.
Överlag, om det nu ska vara alpint, rekommenderar jag
Västalperna, speciellt de södra. dvs.söder om
järnvägen Paris-Milano. Mina senaste turer har varvat
tält med posti tappa/gites d'étape och rifugi/refuges,
med övervikt för tältet. De finns beskrivna
(ännu utan bilder) på http://www.huthyfs.com.

Sen finns ju alltid Pyreneerna där snöläget iår verkar vara det bästa på fyra-fem år.

pandeon; sa:
Hej

Vi planerar en vandring i Europa till hösten men vill åka på egen hand och helst slippa planera och förbereda för mycket.

Kan du vara mer precis än "hösten"? I september t.ex. kam man flyga till Nice, ta tåg/buss norrut och sen vandra tillbaka längs GR5.an. Där finns boende, kartor osv men allting stänger i månadsskiftet sep/okt.

Chamonix, Dolomiterna

Hej, Chamonix är ett underbart ställe med vandring runt Mont Blanc massivet. Även kortare dagsvandringar finns det gott om.

Har varit i Dolomiterna några gånger, och nu ska vi åka tillbaka till Selva i Val Gardena dalen. Härlig vandring samt ett utmärkt ställe att börja med Via Ferrata (klätterstigar) om du är intresserad av det. Det blir en dimension till till själva vandringen. Du kommer till ställen du aldrig hade kommit till annars, på ett säkert sätt. Lycka till!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips