Tips: Trangia Duossal 27-8

http://cdon.se/outdoor/trangia_27-8_duossal-21291825

Verkar som de har hittat något kvarglömt lager, jag beställde en hem till Sverige och har fått familjen att öppna och det är Duossal, men jag kan ju inte garantera det för det är lite konstigt att texten inte stämmer med bilden. Men som sagt, det som vi fick hem va Duossal. :)

Jag hoppas denna postningen är ok, det är inte reklam för varken Trangia eller cdon, bara tips eftersom de verkar så svåra att få tag på.

Klart det är OK - DuoSSAL är ju det allra bästa materialet! Synd att dom la ner tillverkningen.
I bil, pulka eller kanot gör ju viktökningen inget, och i ryggsäcken följer ju stekpannan gärna med trots viktskillnaden...

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Beställde ett set, fick hem 27-8 (m kaffekanna och duossalkastruller/stekpanna). Blir nog att plocka ihop ett ultimat kök av mitt UL/HA och duossalköket.

Fick ett sånt 27-8 DuoSSAL levererat från CDON med posten idag 2013-12-30. Definitivt NOS [New Old Stock] - kartongen är daterad 2001 från tryckeriet... Jag undrar hur många cdon har därinne bakerst i dammiga delen av lagret?

Vilken fördel ger Duossal framför andra material när det gäller Trangia? Har själv ett gammalt Trangiakök från slutet av 70-talet eller början av 80-talet och det är i skicket nästintill som nytt. Har gasmodifierat det och känner mig up-to-date när det gäller kök. ;)

"buy quality, cry once"

Vilken fördel ger Duossal framför andra material när det gäller Trangia? Har själv ett gammalt Trangiakök från slutet av 70-talet eller början av 80-talet och det är i skicket nästintill som nytt. Har gasmodifierat det och känner mig up-to-date när det gäller kök. ;)

"buy quality, cry once"

Insidan av kastrullerna och om jag minns riktigt också stekpannan är i rostfritt stål, utsidan består av aluminium.
Därför namnet, Duo, två material, SS, stainless steel, AL, aluminium.

Fördelar är lättare än rent rostfritt, bättre värmefördelning än ren aluminium eller rostfritt, med mindre risk för spotvärme och vidbränd kastrull. Mindre risk att repa rostfritt än aluminium.

Nackdelar är ju tyngre än ren aluminium och högre tillverkningskostnad, och alltså högre pris.

På mitt kök 27-7 är det Duossal både i kastruller och stekpanna och enligt boxen ska 27-8 vara lika sånär som på kaffekannan som tillkommer. Lättdiskat är nog det bästa sättet att summera Duossal.

Önskar jag hade köpt på mig även 25 kök i Duossal.

Jag kom ihåg att det var någon skillnad på 27-7 och 27-8, det är alltså kaffepannan!
Kaffepannan är nog emellertid aluminium, Trangia har mig veterligen aldrig gjort en i Duossal, det kokas ju bara vatten i den och det blir minimal vinst att ha rostfritt i den.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips