Tips på vandringstur med nybörjare

Hej alla!

Det är så att jag tänkt lura ut flickvännen och dela med mig av vad jag gillar!

Har dock lite problem med vilken tur jag ska ta med henne på. Jag vill ju inte avskräcka henne så skulle uppskatta tips på lätta vandringar som inte är så långa, men som fortfarande är i fin omgivning.

Turen ska helst kunna genomföras på en helg, men om det finns något riktigt bra alternativ kan det tänkas att använda någon dag till! Var i landet spelar egentligen ingen roll så länge det är fjällmiljö, men runt Härjedalen/Jämtlandsfjällen skulle vara optimalt!

Tack på förhand
VicP

Finns såklart inget annat än triangeln att föreslå men kanske ska ni hoppa över Sylarna. För att inte skrämma sambon Upp till Blåhammaren med trerätters och härlig säng, så gå tillbaka 12 i lätt nedför till. Storulvån

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Vår första tur gick till Helags. Lagom ansträngande för nybörjare och mycket att uppleva på kort tid. Perfekt möjlighet att lägga upp hur hårt man vill gå ut, tält eller säng, laga mat eller köpa mat osv. Dusch, bastu och kall öl finns! Det blir en snäll introduktion till fjällivet. Vi blev sålda på det här!

12 km vandring från Kläppen till Helags. På en långhelg hinner ni med en topptur på Helags och gå på fjällrävssarfari och vandra dit och hem utan mördande tempo.

Tack för förslagen!

Har funderat kring båda dessa, och tror nästan att helags blir det bästa alternativet!

Någon som har lite tips på hur man kan "piffa" till det lite enkelt i lägret?

Är ganska benägen av att det ska bli en lyckad tripp så man slipper gå ensam i framtiden ;)

Vill du ha henne fast ska du ta henne till Abisko och åka linbanan upp på fjället. Sedan vandrar ni snett ner mot Gorsavagge och tar er ner i dalen till stugan längs leden från Latnjavagge. Utsikten och naturen är spektakulär. Följ sedan leden tillbaka till Abisko.
I området finns många möjligheter till korta men häpnadsväckande turer. En ännu kortare är helt enkelt att vandra in i Kärkevagge och sedan tillbaka (från t ex Vassijaure).

HåkanF

Padjelantaleden från Kvikkjokk till Staloloukta ger en fin och omväxlande vandring. Bo i stugorna och ta helikoptern tillbaka;)

Ett annat närbeläget alternativ är en tur på Hardangervidda (ex Kalhovd-Stordalsbu-Mogen-Lågaros-Mårbu-Kalhovd) bemannade hytter med 3-rätters middagar eller en tur runt Rondane?
http://ut.no/kart

Tack för ytterligare svar!

Ska se över alternativen, har ändå ett tag på mig att planera så det borde bli bra :)

Jag tog med en tjej och en kompis till helags förra midsommar. Vi gick ljungdalen - helags topptur - ljungdalen på en weekend. Fick en sambo efter den turen iaf :D. Hon är dessutom mycket mer intresserad av fjällvandring efter det.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips