Tips på vandring med hund och tält ...?

Hej
Tänker vandra och fiska i Norrbottensfjällen i augusti med våra hundar.
Då vi normalt vistas strax "östan om fjäll" sommartid så siktar vi västerut.
Några tips på lämpliga områden för 5-10 dagars tur ...?

Mvh Anders

Hundarna

Vet ej, men är det inte en knottkänsli tid i augusti, elr ni ska upp på kalfjället kanske? Kommer ihåg när mamma o pappa va iväg en gång med sin hund runt den tiden och han blev sönderbiten på bara någon timme. Men vad vet jag... Bara filosoferar.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Neida Seam, det er helt fint i august, begynnelsen på juli kan være slitsom med mygg derimot.

Anders jeg har et forslag til deg dersom fisking er viktig på turen. Dra heller til Norge. Da har du kun ETT fiskekort mellom Børgefjell og Narvik, i Sverige har du fire. Dessuten har du i Sverige en masse regler med at noen steder er helt forbudt, noen er bare for fluefiske osv. I Norge er det kun eget fiskekort i lakseelvene. Og dersom du er under 20 år er det ikke fiskekort i det hele tatt, så lenge du ikke skal fiske med garn (nät).

Dessuten er det tillatt med hund i alle nasjonalparkene også, men det er båndtvang frem tli 21/8.

Otto

Ja knott och mygg är inget problem,hundarna och jag fiskar och jagar ett stenkast söder om Rapadalen så en viss vana finns :)
Tanken är en tur på kalfjället slutet på Augusti ,och starta ganska högt upp.
Vandrade relativt mkt i unga år bla Norge..(Signaldalen upp till Pältsaområdet var fint)
Men gubben och utrustningen är fortfarande i skapligt skick...så det är dags igen ;)

Jo Lars jag har funderat på det området och det verkar intressant...och jag har även funderat på området VNV Ritsem mot gränsen ....ser ju ok ut på satbilderna och kartan ?
Får nog fylla på Jmk kortet med fler områden för säkerhets skull...så det finns valfrihet under året

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips