Tips på vandring i sept

Hej

Jag och min fru har tänkt vandra i fjällen i början av sept ungefär 7 dagar. Vi är inte vana vid att vandra i fjällen förutom någon tur till grövelsjön och så...
Vidare försöker vi hålla en "smal" budget och planerar att sova i tält.

Har sökt och kollat efter tips på lämplig vandring här på sidan och kommit fram till två sträckor som jag har setts tipsas om, nämligen: Ammarnäs – Hemavan eller Vakkotavare - Nikkaluokta.

Är det mycket folk på kungsleden? I och med att vi sover i tält är vi ju inte direkt beroende av stugor (även om det kan vara skönt att torka kläder om vädret är riktigt illa). Kan också tänka mig att tälta några dagar och göra dagsturer för att slippa all packning.

Några fler tips eller synpunkter?
 
Senast ändrad:
I september är det mindre folk i farten än under augusti och stf´s anläggningar stänger i mitten av september. Det är en väldigt fin tid att vandra; lite svalare, mer färger och mindre flygfän. Man får dock räkna med att vädret är bistrare och under de första veckorna i september brukar snön börja lägga sig på topparna och nattemperaturerna kan sjunka ner mot -10 grader i de nordligare fjälltrakterna. Vädermässigt får man räkna med större skillnader än under sommaren; det kan vara fina, ljumma höstdagar med temperaturer på 10-15 grader, men man får också räkna med snöfall och minusgrader även på lägre höjder. I Norrbottensfjällen har "färgomslaget", dvs den tid då höstfärgerna kulminerat varit runt den 10.e september de senaste åren.

Ang sträckningarna så är det nog fina val för en höstvandring. Eventuellt så kan ni ju vika av mot Kebne och Nikka istället för att gå till Vakkotavare. Höstfärger runt Keb och i Ladtjodalen är fint och en avslutningsmiddag på Keb innan ni går ner till Nikka är ju en trevlig avslutning på en vandring.
 
Har sökt och kollat efter tips på lämplig vandring här på sidan och kommit fram till två sträckor som jag har setts tipsas om, nämligen: Ammarnäs – Hemavan eller Vakkotavare - Nikkaluokta.

Ang sträckningarna så är det nog fina val för en höstvandring. Eventuellt så kan ni ju vika av mot Kebne och Nikka istället för att gå till Vakkotavare. Höstfärger runt Keb och i Ladtjodalen är fint och en avslutningsmiddag på Keb innan ni går ner till Nikka är ju en trevlig avslutning på en vandring.

Freudiansk felläsning? ;)
 
Tack för det utförliga svaret!

Vårt tält håller i princip ingen värme alls vilket gör att det känns som det kan bli lite kallt. Att sova i stugorna är ju förstås ett alternativ men jag funderar på om hösten är senare längre ner i fjällen? Hur är det i sylarna exempelvis?
 
Vårt tält håller i princip ingen värme alls vilket gör att det känns som det kan bli lite kallt. Att sova i stugorna är ju förstås ett alternativ men jag funderar på om hösten är senare längre ner i fjällen?

Hmm, hur menar du? Det är ju inte tältet som håller dig varm utan kläderna på dagen och sovsäcken på natten. Med varma kläder och dito sovsäck kan man ju tälta mitt i vintern. Menar du att ni behöver varmare sovsäckar så finns lämpliga sådana i syntet för en tusenlapp eller så (dvs priset för 3-4 stugnätter). Betyder frågan att det varit på gränsen till kallt i säckarna i Grövelsjön och att du därför tvekar inför en septembervandring i Lappland är det lika bra att skaffa varmare säckar, eftersom det kan bli kalla nätter även i juli och augusti.
 
Två mycket fina turer

Ni har sannerligen nosat er fram till två riktigt fina turer. Har vandrat båda och de tillhör mina absoluta favoritetapper av kungsleden (ja vet slutet av turen i/vid keb massivet tillhör ej kungsleden...). Om detta är er första längre tur i fjällen så skulle jag nästan satsa på att bo i stugorna, speciellt med tanke på den sena säsongen. Stugorna längs med Vakkotavare - Kebnekaise ligger så himla fint i min mening. Speciellt vid kaitum och teusajaur. Vedeldad bastu i båda om jag inte missminner mig...

Under våra första fjällturer längs led bodde vi i stuga. Alltid är det några gamla fjällrävar, som gett upp tältet på äldre dagar och lyxat till det med stugor och lättare packning, som man kan sitta och prata med på kvällarna. Vi lärde oss väldigt mycket av dessa oftast generösa människor. Att bo i stuga har alltså ett mervärde för nybörjare vid sidan om den lättare packingen.

God tur i september!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
Sällan Tips på vandring i Finse och skor Fjällvandring 2
Kråkesson Tips på sandaler för vad och lätt vandring Fjällvandring 8
norge2018 Tips på 5-dagars vandring i Norge Fjällvandring 0
Drybags Tips på vandring mellan Stockholm och Nordkapp Fjällvandring 0
m490c Tips på kortare vandring med 9 åring. Fjällvandring 7
seasteel Tips på parkering för sommarens korta vandring? Fjällvandring 11
Matilda3 Råd: Vandring med svagt knä. Tips på bra resa Fjällvandring 7
Sluthuvet Tips önskas på kort och enkel vandring. Fjällvandring 4
Annette A Tips på vandring Hemavan? Fjällvandring 8
niklas_gripen Tips på vandring i Jotunheimen? Fjällvandring 6
jossanlundkvist Tips på 4 dagars vandring :) Fjällvandring 3
Elin75 Tips på kort vandring med fjällkänsla? Fjällvandring 5
avslutad150115 Tips på vandring, sista veckan i maj Fjällvandring 0
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
.Nisse. Tips på vandring i Norge Fjällvandring 13
aksello tips på 4-6 dagars vandring norr om grövelsjön. Fjällvandring 1
Maria Durrani Tips/synpunkter på vandring med barn Fjällvandring 9
Blåbär55 Vandring abisko-Nikkaluokta med start på midsommar. Snöläget och tips? Fjällvandring 3
uldall Tips på vandingsled/tur för 5 dagars vandring? Fjällvandring 17
tinab66 Tips på flott vandring i FjordNorge eller Jotunheimen Fjällvandring 2
Ohrling Vandring v 37 (Tips på tur) Fjällvandring 3
skogslugn Tips på vandring i mitten på september Fjällvandring 3
Viljan82 Tips på vandring 4 dagar i början på juni önskas Fjällvandring 1
benskyd Tips på folktom vandring Fjällvandring 6
aventyrare69 Tips på "Snöfri" vandring slutet på maj... Fjällvandring 11
pauld Tips på kort oledad vandring Fjällvandring 4
Kicki_86 Tips på vandring i Jämtland Fjällvandring 7
jesper_gbg Tips på 5-dagars vandring? Fjällvandring 13
Daro83 Vandring på sommaren, tips på vart man kan åka Fjällvandring 13
Jenny-73 Tips på vandring kring Helags Fjällvandring 10
tinab66 Tips på fin vandring i högfjällsmiljö? Fjällvandring 10
Nils Petter Tips på bra vandring Fjällvandring 6
forell Tips på schysst 2-3 dagar vandring i fjällen sökes! Fjällvandring 2
jbylund Tips på vandring från Tjaktjajaure Fjällvandring 0
Adrian_Dahlquist Tips på vandring mellan stugor i höst Fjällvandring 2
hafpip Tips på vandring Fjällvandring 2
Delicate Tips på vandring vid riksgränsen? Fjällvandring 0
NorthernLight Tips på vandring i höst Fjällvandring 3
ConZec Tips på bra nybörjarled, Jämtland (Vandring+Fiske) Fjällvandring 0
grodanbolle Tips på lätt vandring för skadad? Fjällvandring 19
joan019 Tips på vandring! Fjällvandring 2
evakur Tips på vandring från Abisko? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...