Tips på vandring i Lapplandsfjällen

Hej!
Nu skall jag och min far ut på vår första riktiga fjällvandring. Vi skulle väldigt gärna vilja ha lite tips på vilka leder som skulle kunna passa för en 4-5 dagars vandring.

Här får ni lite information om vilka förutsättningar vi har, samt våra syften med vandringen:

Vi har tänkt att bege oss från Umeå den 8:e augusti, och räknar med att vara tillbaks ungefär den 13:e.

Vi har tänkt att sova i tält. Vår utrustning kommer dock till största del vara lånad, och förmodligen inte av den lättaste och bästa kvalitén, om det är relevant.

Vi är rätt så vana med att vara ute i naturen. Jag är 20 och min far är 46, båda har relativt god fysik.

Vi har planer på att ta med fiskespön. Det skulle därför vara bra om det fanns en - men gärna fler - sjöar längs leden där fiske är tillåtet.

Vi har inte bestämt om vi ska ta buss eller bil. Tar vi bil så vore det ju trevligt om man slapp vända. Eftersom vår vandring inte kommer att vara jättelång så vore det bra om det inte var alltför krångligt att ta sig till vandringsleden från Umeå.

Som sagt är detta vår första "riktiga fjällvandring". Själv vet jag inte ens om jag varit i fjällsklimat under sommarhalvåret, åtminstone inte vad jag kan minnas. Ett huvudsyfte är därför att verkligen få uppleva det exotiska med den lappländska fjällvärlden.

En vandringsled som vi har pratat om är leden mellan Ammarnäs och Hemavan. Vad tror ni om detta? Har ni andra tips?
 
Ammarnäs-Hemavan torde vara perfekt. Ni får nog ta båtskjuts över Tjulträsket för att spara in en dag och undvika den första långa sträcka. Om ni vill fiska kan jag ge lite tips, ni kan skicka ett meddelande.
 
Ammarnäs - Hemavan är ett mycket bra val som första fjällvandringstur. Förslagsvis tar ni buss till Ammarnäs. Bussen stannar bara några hundra meter från leden. Cirka 78 km vandring till Hemavan.
I Hemavan finns det sedan goda förbindelser att ta er tillbaka till Umeå igen. Det jag vänder mig lite emot är att ni har lite kort om tid. Ni har ju både tänkt vandra och fiska samt resa ToR till Umeå på fem dagar! Det är naturligtvis fullt möjligt om man vill, men varför stressa?

God tur!
LarsÖ
 
Tack för er feedback!

Jag tänkte själv på det där med fisket. Vi vill ju inte behöva stressa oss igenom vår första vandringsupplevelse i svenskt fjällsklimat. Är det kanske orealistiskt att tänka sig att man hinner med fiske, såvida man inte vill behöva stressa sig igenom leden? Alternativet till att lämna fiskespöna hemma vore väl att hitta en kortare led. Men fisket är ju inte en nödvändighet heller.

Ammarnäs-Hemavan torde vara perfekt. Ni får nog ta båtskjuts över Tjulträsket för att spara in en dag och undvika den första långa sträcka. Om ni vill fiska kan jag ge lite tips, ni kan skicka ett meddelande.

t_andersen, tänker du att vi skulle hinna med både fiske, och stressfri vandring, om vi tog båtskjuts över Tjulträsket? Jag hör gärna av mig till dig för att få fisketips om och när vi bestämmer oss för att ta med spöna på turen.
 
Om ni tar båtskjuts är det 3-4 dagars vandring till Hemavan, då hinnar ni också med att fiska. Och i Hemavan bör ni övernatta på Sånninggården, som har underbar mat och rimliga priser.
 
A till B tur

är trevligt men ni kan ju ha en reservplan också om ni råkar ut för typ knäproblem skoskav eller annat. Finns ju många varianter ni kan göra med tält utan att följa t ex Kungsleden.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
Junter Tips på vandring i Mellansverige 3-4 nätter Vandringsleder 2
jonw Tips på 2-4 dagars vandring i slutet på maj Vandringsleder 0
davla776 Tips på vandring maj/juni? Vandringsleder 2
Herr Nilsson Tips på vandring i Gästrikland? Vandringsleder 0
Tiran Tips på vandring kring nordöstra Småland? Vandringsleder 5
sanoj89 Tips på två nätters vandring längs sörmlandsleden? Vandringsleder 5
sparrissoppa Tips på en veckas vandring i Värmland? Vandringsleder 5
Simris10 Tips på Sveriges sydligaste "fjäll", vandring med barn. Vandringsleder 4
steves Tips på vandring i oktober Vandringsleder 3
Gaion Era tips på vandring utanför lederna kring Stömstad-Halden-Ed. Vandringsleder 3
bmoe Tips på vandring med en övernattning i västsverige/småland Vandringsleder 2
Askel Tips på vandring med två övernattningar i Tiveden Vandringsleder 1
Gunnar81 Tips på vandring i Stockholm Vandringsleder 5
Vintervilan Söker tips på "folkfri" vandring södra Sverige. Vandringsleder 15
pjc tips på tredagarsvandring norska västkusten Vandringsleder 0
bash Tips på vandring i Småland Vandringsleder 4
Niklas000 Tips på vandring och övernattning i Stockholm Vandringsleder 6
BKD Tips på tredagars vandring med barn Vandringsleder 2
Kristinn Tips på 3-4 dagars vandring Abisko? Vandringsleder 5
magnus28 Tips på vandring i södra sverige Vandringsleder 2
Vandringshyveln Tips på vandring i Norge? Vandringsleder 2
Karpaterna.se Tips på vandring i södra Sverige Vandringsleder 3
Linus_S Tips på vandring Vandringsleder 3
AniMal Tips på vandring i Östergötland? Vandringsleder 17
tierp1 Tips på vandring i Ljungdalen/Helags! Vandringsleder 3
Pelei Tips på etapper längst sörmlandsleden Vandringsleder 15
Dswe Tips på plats!? Vandringsleder 0
MoaH Tips på dagsturer Västmanland, Dalarna, Värmland, Västergötland? Vandringsleder 7
Amanda88 Tips på Skåneleder? Vandringsleder 8
Liandrin En vecka på Sörmlandsleden. Söker tips på etapper. Vandringsleder 2
Bondmoran Tips på tvådagars i Småland Vandringsleder 12
vandrafjäll Tips på vandringsled i skog och vildmark Vandringsleder 5
Norrlänning93 Tips på vandringsleder Värmland Vandringsleder 4
Jonhol84 Söker tips på platser med vildmarkskänsla i Skåne Vandringsleder 1
Melinmalmberg Tips på sevärdheter i lappland Vandringsleder 7
Niklashnikov Tips på 3-dagars? Vandringsleder 2
MattiasL Tips på fina vandringsleder kring Örebro Vandringsleder 4
JosefinAndrea Södra kungsleden, tips på rutt mottages Vandringsleder 1
T.Mellwing Tips på en natt övernattning vid en sjö. Vandringsleder 8
gusfallca Tips på vandringsleder kring Jämtland och Hälsingland Vandringsleder 3
Lost Wanderer Tips på bra etapper Skåneleden! Vandringsleder 1
Lillyblue tips på ryggsäck med vätskesystem Vandringsleder 6
Lunkan90 Tips på första vandringssträcka Vandringsleder 26
Tomas Eklund Tips på fjällvandring i Sverige eller Norge i hyfsat flack terräng (dåliga knän) Vandringsleder 9
Sjacobsson Tips på fina vandringsleder i Stockholmsområdet? Vandringsleder 3
martinhassel Tips på 4 dagars fjällvandring? Vandringsleder 2
Stinats Eftersöker tips på bra vandringsled för tre dagar och två nätter. Vandringsleder 3
malin.kristina Tips på vindskydd i värmland/örebro! Vandringsleder 11
Still Alive Tips på vandringsled i södra Norrland? Vandringsleder 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.